[]
[] [firmabil.no] []

Plasskongen


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



NETTKJØRT: Du ønsker en bil som kjører som en 3-serie, har bagasjeplass som en 5-serie og bakseteplass som en 7-serie, sier du? BMW har hørt deg.

Det fins mange kravstore mennesker, noe de tyske premiummerkene har visst å utnytte de siste årene. De fyller hull i modellrekken med nisjebiler som for ti-femten år siden var utenkelig for de fleste, og sist ut i rekken er BMWs 3-serie GT.

På en måte er den ikke så veldig revolusjonerende. Det er jo bare en kombi-utgave av den eksisterende 3-serien. Det var jo slike biler Saab bygde helt frem til tusenårsskiftet og litt til. Relativt kompakt, men med god plass.

Og god plass er det utvilsomt i 3-serie GT – eller 3 GT for å gjøre det enkelt. Førerplassen er som i en vanlig 3-serie, man sitter bare litt høyere. Men bakseteplassen er konger verdig. Selv ikke en 5-serie kan matche dette (unntatt 5-serie GT, naturligvis).

Kinesiske triks
Dette har BMW fått til ved å bruke kinesiske triks. 3 GT er nemlig basert på en Kina-variant av 3-serien med strukket akselavstand – lange sedaner er største mote der borte.

Lengre akselavstand gir vanligvis bedre komfort, og det er også tilfellet i 3 GT. Men samtidig har den ikke mistet noe særlig av presisjonen til en vanlig sedan-3er. Bilen krenger noe mer i svinger, og blir derfor en slags mellomting mellom 3-serie og X3, men kjøreopplevelsen er totalt sett meget god.

Vi kjører 320i GT, så motoren i vår bil er en bensinmotor. Fire sylindre, to liter, én turbo og 184 hestekrefter. Dette er en meget komfortabel motor, som går lydløst ved cruising, og som har et behagelig – om enn ikke like behagelig som de eldre sekser-motorene til BMW – lydbilde ved pådrag.

Automatkassen til BMW er velkjent; åtte trinn og hurtige girskift. Hendler bak rattet gir manuell kontroll, dersom det ønskes.

Utstyr nok
Som mange demonstrasjonsbiler er også denne full av utstyr. Totalprisen for utstyret er kroner 156.950. Det er ganske nøyaktig en tredjedels økning fra grunnprisen på 478.000 kroner. Og en 320i uten utstyr er akkurat like god å kjøre – selv om setene ikke er like gode som sportssetene – og tilbyr akkurat de samme praktiske egenskapene.

Men den dagen bilen skal selges kan man støte på et problem. For om man har valget mellom to pent brukte biler, til omtrent samme pris, hvor den ene har mye utstyr og den andre har ingenting – da skal det mye til før den utstyrsfattige bilen velges.

Så da har det blitt slik at en del utstyr er «et must» på BMWer. Og Mercedeser, Audier og langt flere biler for øvrig. Akkurat hva som er viktigst, er vanskelig å spå, men skinnseter, navigasjon, xenonlys og automatgir er som regel vinnere.

Men har du tenkt å ha bilen i mange, mange år, burde ikke en ribbet 3 GT være noe dårlig valg. Manuelt klimaanlegg, tåkelys, skinnratt, start/stopp, 18-tommers aluminiumsfelger og bagasjeluke med automatisk åpning er standardutstyr – sammen med den gode kjøreopplevelsen naturligvis.

 

Fakta: BMW 320i GT Sportsautomat

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 1997 ccm.

Effekt:

135 kW (184 hk) v/5000-6250 o/min. 
270 Nm v/1250-4500 o/min.

LxBxH:

482 x 183 x 151 cm.

Akselavstand:

292 cm.

Egenvekt m/fører:

1635 kg.

Bagasjerom:

520 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,9 sek.

Toppfart:

229 km/t.

Snittforbruk:

0,62 l/mil.

CO2:

145 g/km.

Pris billigste modell:

Pris testet utgave:

kr. 478.000.

kr. 664.450.

Konkurrenter: Audi A5 Sportback og BMWs egne 3- og 5-serie stasjonsvogner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: