Seier til Ogier, Østberg 3
Sebastien Ogier kjørte inn til suveren seier i Rally Finland. Mads Østberg knivet om andreplassen, men en stein ødela mulighetene for mossingen. Det har vært utkjempet mange tøffe dueller i løpet av helgen, og ledelsen har skiftet flere ganger. Men etter fredagens etapper hadde Sebastien Ogier i en Volkswagen Polo-R WRC opparbeidet seg et klart forsprang, og han holdt unna for sine konkurrenter i dag. Det ble imidlertid en knallhard konkurranse om andreplassen mellom de to Ford-førerne, Mads Østberg og Thierry Neuville. Før dagens etapper hadde belgieren et forsprang på ni tideler, men på dagens første etappe knallet Mads til med bestetid og passerte Neuville i sammendraget. På de to neste etappene var Neuville raskere enn Mads slik at rekkefølgen snudde igjen. Med to etapper gjenstående hadde Neuville et forsprang på tre tideler, og det hele var meget åpent og spennende. Men dessverre hadde ikke Østberg marginene på sin side i dette rallyet heller. - På nest siste etappe måtte vi unngå en stor stein, og ble tvunget til å kjøre av veien. Vi tapte tid på dette, men om vi ikke hadde kjørt av, hadde rallyet vært over, sier Mads på sin Facebook-side. Etter etappen var han 19,7 sekunder bak Neuville, og med kun en kort siste etappe ble det umulig å ta igjen dette forspranget. Neuville vant den avsluttende Power Stage og endte rallyet 36,6 sekunder bak seirende Ogier. Mads var til slutt 57,6 sekunder fra seieren. Beste finne på hjemmebane var Mikko Hirvonen i Citroën som tok fjerdeplassen foran teamkollega Dani Sordo. Andreas Mikkelsen mistet et hjul på nest siste etappe fredag, og fikk dermed et tidstillegg som sendte ham ned til 20. plass. Men Andreas har kjørt bra på den avsluttende dagen og endte til slutt på 10. plass. I klassen for Junior WRC ble det tredjeplass til svenske Pontus Tidemand og den norske kartleseren Ola Fløene. Den norske duoen Marius Aasen og kartleser Marlene Engan kjørte inn til femteplass. Neste VM-runde er Rally Deutschland om tre uker. Rally Finland – Final Unofficial Classification (subject to scrutineering)
FIA World Rally Championship for Drivers (after 8 of 13 rounds)
FIA World Rally Championship for Manufacturers (after 8 of 13 rounds)
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |