[]
[] [firmabil.no] []

Bagasjesjefen


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Det er nærliggende å kalle E-Klasse stasjonsvogn for bagasjesjefen – bagasjerommet er for eksempel 60 liter større enn på Skoda Superb.

Den oppgraderingen som E-Klassen fikk tidligere i år er definert som en ansiktsløftning, men i praksis snakker vi om en ny bil. Utvendig er hver eneste karosseriplate endret, det er bare taket som er igjen fra forrige E-Klasse.

Dessuten kan kundene nå velge E-Klasse med to ulike ansikter. Tidligere var stjerne på panseret «hellig» for denne modellen, nå har den sportslige Avantgarde – som vi kjører her – fått stjernen plassert i grillen. Classic og Elegance har beholdt det mer tradisjonelle ansiktet.

Interiøret har fått et løft når det gjelder materialvalg og kvalitetsfølelse, blant annet har de nye luftdysene lånt metallfinish fra superbilen SLS. Likevel er det ingen tvil om hvor du befinner deg – førerplassen har ikke vært gjenstand for noen revolusjon.

Plass til tusen
Dette er bilen for den som har høye krav til plassforholdene. Her finner vi en enorm lasteavdeling som ikke bare rommer hele 695 liter, men som også er lett å utnytte effektivt.

Når bakseteryggene legges ned, har du nesten to kubikkmeter til disposisjon hvis bilen lastes til taket, nærmere bestemt 1950 liter.

Til sammenligning er de tilsvarende tall for Skoda Superb, som ellers er en av de rommeligste stasjonsvognene på markedet, henholdsvis 633 og 1865 liter.

I denne sammenhengen må det heller ikke glemmes at bagasjevolumet ikke går på bekostning av bakseteplassen. To voksne har meget akseptabel benplass og sitter bekvemt i baksetet.

Samtidig matcher denne stasjonsvognen mange av SUV-modellene når det gjelder tilhengervekt, med en øvre grense på 2100 kg.

Komfort i høysetet
Når det gjelder kjøredynamikken har ikke Mercedes tatt store sjanser. Med andre ord ligger bilens oppsett helt klart på den komfortable siden av vektskålen som balanserer de sportslige og komfortable egenskapene.

Vi hevder likevel at oppdateringen har gjort E-Klasse litt skapere på dette området.

En av endringene er at den tradisjonelle hydrauliske servostyringen nå er erstattet av elektromekanisk styring.

Som så mange andre produsenter har altså Mercedes valgt en løsning som bidrar til å redusere forbruket en smule, samtidig som systemet er lett å tilpasse til ulike utvekslinger.

Full pakke
Prisen på vår prøvebil må ses i lys av en solid liste ekstrautstyr: Her finner vi blant annet AMG sportspakke, Bang & Olufsen lydsystem, LED-kjørelys med adaptiv/automatisk dimmefunksjon, panoramatak, aktiv parkeringsassistent og Thermotronic automatisk klimastyring.

Hvis du ikke har fullt så rommelig budsjett – eller om du egentlig ikke trenger verken så mye krefter eller firehjulsdriften – finnes det billigere varianter, både med bensin- og dieselmotor.

Billigste dieselutgave, E200 CDI, begynner på 520.600 kroner med automatgir. Blant bensindrikkerne starter E200 på 555.000 kroner.

FAKTA Mercedes-Benz E 250 T CDI 4Matic

Motor:

4-syl. diesel, 2143 ccm

Effekt:

150 kW (204 hk) v/3800 o/min.
500 Nm v/1600-1800 o/min.

Mål:

491 x 185 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

287 cm

Egenvekt m/fører:

1955 kg

Bagasjevolum:

695 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

232 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

155 g/km

Pris fra:

kr 690.000

Pris som prøvekjørt:

kr 1.023.780

Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Jaguar XF.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: