Herlig kjøremaskin
FØRSTEINNTRYKKET: Vi er blant de første som har kjørt BMW 4-serie Coupé. La det være sagt med en gang – det er lett å forelske seg. For en del mennesker er design og dynamikk viktigere enn praktiske egenskaper. BMW har mange av disse entusiastene i sin kundeportefølje, og det er de som motiverer produsenten til å designe og bygge sin lekreste og mest dynamiske modeller. Siste tilskudd på stammen er 4-serie Coupé som snart følges av 4-serie Cabriolet. Går det som vi forventer kommer det også en 4-serie Gran Coupé, slik at den nye modellrekken snart teller like mange medlemmer som storebror 6-serie. Generasjon 4 Sammenlignet med den utgående modellen er 4-serie Coupé lengre, bredere og lavere, mens akselavstanden er økt med hele 50 mm. Du er aldri i tvil om slektskapet til 3-serien, det er nok å se nyregrillen, luftinntakene og de doble, runde lyktene. Bredeste punkt på bilen er bakskjermene, et klassisk trekk for sportslige coupéer. Logisk På midtkonsollen sitter MMI-kontrollen som lar deg betjene de fleste funksjoner mens du ser innstillingene på en stor flatskjerm øverst på dashbordet. Mellom setene sitter også bilens kjøremodus-bryter som lar deg velge mellom maksimal komfort, lavest mulig forbruk, eller om du vil hente frem bilens mest sportslige gener. Kunder som kjøper en 4-serie kan utsmykke bilen med tre alternative utstyrskombinasjoner, Sport Line, Modern Line og Luxury Line, i tillegg til M sport-pakke. Tre motorer Foretrekker du diesel er alternativet 420d. Den firesylindrede motoren har i utgangspunktet 184 hk, men leveres i Norge også i en nedtunet utgave med 163 hk som sparer deg for noen kroner til statskassen. Sekstrinns manuell girkasse er standard, men alle versjoner kan leveres med 8-trinns automat. Bensinmotorene kan kombineres med xDrive firehjulsdrift. Lett å finne seg til rette Førermiljøet, med det tykke sportsrattet og de ergonomiske setene setter oss i godt humør allerede før vi trykker inn startknappen. Og stemningen blir ikke dårligere når vi vekker til live rekkesekseren med TwinPower Turbo-teknologi. På motorveien ut fra Lisboa velger vi Comfort-innstillingen og cruiser behagelig i godt støydempede omgivelser. Vi kjører inn på en mer variert landevei og legger inn Sport-innstillingen. Umiddelbart endrer bilen karakter – motorresponsen blir mer aggressiv og girskiftene skjer ved mye høyere turtall, styringen er mer direkte og dempingen hardere. Det er som bilen fullstendig endrer karakter. Entusiastbil Kundegruppen er unge entusiaster uten familie, og godt voksne som sjelden eller aldri bruker baksetet – eller som rett og slett syns utseende og kjøredynamikk er viktigere enn praktiske bakdører. Vi skjønner dem godt!
Konkurrenter: Audi A5 Coupé, Mercedes C- og E-Klasse Coupé Artikkel fra www.firmabil.no URL: |