Hondas nye lasteskip
Ønsker du deg en kompakt bil med gedigen lastekapasitet? Da kommer du vanskelig unna Hondas nye stasjonsvogn. Vi starter med bagasjerommet, for det er utrolig hva Honda oppnår med sine smarte løsninger. Vi bruker vanligvis Skoda som eksempel på biler med lastekapasitet i særklasse – her må de finne seg i å bli slått av Honda. Civic Tourer skal nemlig romme hele 624 liter under coveret med alle setene på plass – det er 14 liter mer enn en Octavia stasjonsvogn og bare 9 liter mindre enn storebror Superb! Men tro ikke at bilen må være stor for å romme så mye. Med en lengde på 452 cm, en bredde på 177 cm og en høyde på 144 cm er den mindre enn Skodaen i alle retninger. Sammenlignet med en 5-dørs Civic er lengden strukket med 23,5 cm mens bredde og høyde er identiske. Velfundert - For å oppnå et fleksibelt og smart interiør i en kompakt bil, må man analysere hvordan man kan oppnå en størst mulig kabin, og dette påvirker ofte designen. Takket være den smarte plattformen Civic er bygget på, hadde vi frihet til å optimalisere pakken, fortsetter Killham. - Sluttresultatet er en bil med en nærmest sporty silhuett. For meg er bilens sterke side synergien mellom funksjonalitet, allsidighet og dynamikk, oppsummerer Killham. Utviklingsteamet bak Civic Tourer brukte mye tid på å utvikle den bakre delen for å gi den et sportslig kvalitetsuttrykk. Glasset i de bakerst siderutene er strukket bakover slik at de dekker D-stolpen, og festet for bakluka er løftet 17 mm sammenlignet med 5-dørsutgaven. Smart pakket Det er få, om noen, biler i C- (kompaktklassen) og det større D-segmentet som matcher Civic Tourers bagasjerom, 624 liter under vinduene med alle setene på plass, 1668 liter (til taket) når baksetene legges ned. (saken fortsetter) Det er et stort, praktisk rom i gulvet hvor gjenstander kan skjules. Og når du ikke trenger bagasjeromstrekket, kan dette plasseres i et eget rom i gulvet. Sammenlignet med 5-dørs Civic er lasteterskelen senket med 137 mm. Baksetet er delt 60:40 og foldes sammen med en enkel manøver, og da har du et langt, flatt gulv. Men Honda har også en annen smart løsning som vi først møtte i Jazz – sitteputene i baksetet kan foldes opp mot forseteryggene slik at du kan frakte høye gjenstander, som en juccapalme, i baksetet. Bensin og diesel Alternativet er 1.8 i-VTEC bensinmotor med 142 hk. Denne kan kombineres med 6-trinns manuell eller automatkasse, mens dieselmotoren kun leveres i kombinasjon med manuell girkasse. Civic Tourer er som første Civic utstyrt med et adaptivt dempersystem med tre innstillinger – Comfort, Normal og Dynamic. Dette gir ifølge Honda komfort på lange turer, mens mer sportslige egenskaper kan hentes frem når man ønsker det. Honda Civic Tourer skal produseres ved Honda UK Manufacturing til høsten, den offisielle lanseringen finner sted på bilutstillingen i Frankfurt neste måned, og de første bilene kommer på markedet våren 2014. En spennende nykommer som vi ser frem til å kjøre. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |