[]
[] [firmabil.no] []

Audi RS7 på veien


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Det fins et lite antall ekstremt sportslige familiebiler. Audi RS7 Sportback hører så absolutt hjemme i kategorien.

Vanligvis må du gi slipp på noe når du velger en muskelbil. Så er ikke tilfelle med Audi RS7. Her beholder du de komfortable og praktiske sidene fra A7, samtidig som du får tilgang til en solid dose muskler og kjøreegenskaper.

Bilen er en femdørs kombicoupé med god plass til fire voksne og rikelig med bagasje – 535 liter er mer enn en A6 sedan rommer og bare 30 liter mindre enn du får plass til i stasjonsvognen. Og den store bakluka gjør bagasjerommet i A7 / RS7 nesten like praktisk. 

Endrer karakter
Innstilt på Auto eller Comfort har RS7 samme høye grad av komfort og praktiske egenskaper som en ordinær A7. Men når du legger inn kjøremodus «Dynamic», skjer det noe dramatisk med den drøyt fem meter lange bilen.

LES: Vår prøvekjøring av Audi RS6 Avant

Snerret fra V8-motoren med dobbel turbo er fantastisk. Akselerasjonen er formidabel, du får et regelrett kick når du tråkker ned høyrefoten og akselererer to tonn luksusbil til 100 km/t på under fire sekunder.

Men det er flere sider ved RS7 som imponerer. Styringen er meget direkte og gir gode tilbakemeldinger fra underlaget til det tykke sportsrattet. Dempingen er så fast at bilen krenger minimalt, selv når du angriper krappe svinger i litt for høyt tempo.

Sporty detaljer
Det er en rekke detaljer i eksteriør og interiør som skiller RS 7 fra en vanlig A7 – lave støtfangere, store luftinntak, sotfargede LED kjørelys, den blankpolerte, sorte grillen med bikubemønster og dekor i matt aluminium preger fronten.

Videre de markante hjulbuene som fylles perfekt av 21-tommers felger, hekken med to store ovale enderør og en bakvinge som løfter seg når du trenger ekstra marktrykk i høye hastigheter.

LES OGSÅ: Vår prøvekjøring av Porsche Panamera Turbo-S

Interiøret har fire sportsstoler med eksemplarisk sidestøtte. Skinn og Alcantara er standard materialer. Det tykke rattet med perforert skinn gir meget godt grep, instrumentene er sportslige – hvite skalaer på sort bunn med røde visere.

Dashbordet har minimalt med knapper og brytere – det meste styres via MMI-sentralen mellom setene og leses av på en stor flatskjerm på dashbordet

Muskelmasse
Under panseret har RS 7 Sportback en 4.0 TFSI-motor med hele 560 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter. Bak betegnelsen skjuler det seg en twin-turbo V8 med et slagvolum på 3993 ccm.

Girkassen er en 8-trinns tiptronic automatkasse som foretar kjappe, myke skift, og som kan overstyres manuelt via hendler på rattet.

LES OM: Vår dag på "Ringen" med Jaguar

Quattro
Som alle RS-modeller har også denne Quattro firehjulsdrift. Under normale forhold går 60 prosent av effekten til bakhjulene og 40 % til forhjulene, men dette kan endres avhengig av hvor grepet er best.

Det er quattro GmbH i Neckarsulm som bygger den store sportsbilen. De har også ansvaret for RS 5 Cabriolet og den nye RS 6 Avant, og de bygger sportsbilen R8.

RS 7 Sportback kommer til Norge i årets siste kvartal og blir cirka 60.000 kroner dyrere enn en RS6 Avant.

Fakta Audi RS 7 Sportback

Motor:

V8 twin turbo bensinmotor, 3993 ccm.

Effekt:

412 kW (560 hk) v/5700-6600 o/min.
700 Nm v/1750-5500 o/min.

LxBxH:

501 x 191 x 142 cm.

Akselavstand:

291,5 cm.

Egenvekt m/fører:

1995 kg.

Bagasjerom:

535-1390 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

3,9 sek.

Toppfart:

305 km/t.

Snittforbruk:

0,98 l/mil.

CO2:

229 g/km.

Pris:

kr 1.916.000

Konkurrenter: BMW M6 Gran Coupe, Mercedes CLS 63 AMG, Porsche Panamera Turbo S


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: