Audi RS7 på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Det fins et lite antall ekstremt sportslige familiebiler. Audi RS7 Sportback hører så absolutt hjemme i kategorien. Vanligvis må du gi slipp på noe når du velger en muskelbil. Så er ikke tilfelle med Audi RS7. Her beholder du de komfortable og praktiske sidene fra A7, samtidig som du får tilgang til en solid dose muskler og kjøreegenskaper. Bilen er en femdørs kombicoupé med god plass til fire voksne og rikelig med bagasje – 535 liter er mer enn en A6 sedan rommer og bare 30 liter mindre enn du får plass til i stasjonsvognen. Og den store bakluka gjør bagasjerommet i A7 / RS7 nesten like praktisk. Endrer karakter LES: Vår prøvekjøring av Audi RS6 Avant Snerret fra V8-motoren med dobbel turbo er fantastisk. Akselerasjonen er formidabel, du får et regelrett kick når du tråkker ned høyrefoten og akselererer to tonn luksusbil til 100 km/t på under fire sekunder. Men det er flere sider ved RS7 som imponerer. Styringen er meget direkte og gir gode tilbakemeldinger fra underlaget til det tykke sportsrattet. Dempingen er så fast at bilen krenger minimalt, selv når du angriper krappe svinger i litt for høyt tempo. Sporty detaljer Videre de markante hjulbuene som fylles perfekt av 21-tommers felger, hekken med to store ovale enderør og en bakvinge som løfter seg når du trenger ekstra marktrykk i høye hastigheter. LES OGSÅ: Vår prøvekjøring av Porsche Panamera Turbo-S Interiøret har fire sportsstoler med eksemplarisk sidestøtte. Skinn og Alcantara er standard materialer. Det tykke rattet med perforert skinn gir meget godt grep, instrumentene er sportslige – hvite skalaer på sort bunn med røde visere. Dashbordet har minimalt med knapper og brytere – det meste styres via MMI-sentralen mellom setene og leses av på en stor flatskjerm på dashbordet Muskelmasse Girkassen er en 8-trinns tiptronic automatkasse som foretar kjappe, myke skift, og som kan overstyres manuelt via hendler på rattet. LES OM: Vår dag på "Ringen" med Jaguar Quattro Det er quattro GmbH i Neckarsulm som bygger den store sportsbilen. De har også ansvaret for RS 5 Cabriolet og den nye RS 6 Avant, og de bygger sportsbilen R8. RS 7 Sportback kommer til Norge i årets siste kvartal og blir cirka 60.000 kroner dyrere enn en RS6 Avant.
Konkurrenter: BMW M6 Gran Coupe, Mercedes CLS 63 AMG, Porsche Panamera Turbo S Artikkel fra www.firmabil.no URL: |