[]
[] [firmabil.no] []

Smartere enn SUV?


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Vi har kjørt Audi A4 Allroad quattro med sterk dieselmotor og den ideelle girkassen. For mange er dette et bedre alternativ enn en SUV.

Jeg møter ofte mennesker som hevder at de “trenger en SUV”. De er avhengige av å komme frem til hytta og har behov for å dra med seg mye bagasje og utstyr for å dekke familiens behov.

Ofte er det ikke nødvendigvis en SUV de trenger, men SUVens fremkommelighet og et rommelig og fleksibelt bagasjerom.

Gjør jobben
Audi A4 Allroad Quattro er en bil som tar hånd om disse oppgavene, samtidig som den er enklere å manøvrere i trange omgivelser og gir høyere grad av komfort på lange turer.

Dessuten har den lavere vekt og sparer miljøet for noen gram CO2 på hver tur.

TEST: Høyt og lavt - Q5 møter A4 Allroad

A4 Allroad quattro er basert på stasjonsvognen A4 Avant. Den er hevet med 35 mm slik at du får en bakkeklaring på 180 mm, og den har permanent firehjulsdrift som tar deg opp de bratteste bakkene.

Hvordan er den?
Den er ingen terrengbil, men det er heller ikke majoriteten av dagens SUVer.

Om du ikke tar deg frem til hytta i en A4 Allroad, gjør du det neppe i en moderne SUV heller, med mindre den er av det mer ekstreme slaget med lavgir og spesialunderstell. Du får for eksempel bare 20 mm mer bakkeklaring i en Q5.

I tillegg til den ekstra bakkeklaringen skiller Allroad-modellen seg fra en A4 Avant gjennom en rekke “off-road”-detaljer, som “skliplater” under støtfangerne, ekstra beskyttelse langs sidene og takrails i kontrastfarge.

Dieselkraft
Dessuten er utvalget av motorer mer begrenset – du får ikke de minste A4-motorene i Allroad-modellen.

“Vår bil” hadde en 2.0 TDI-motor med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 380 Newtonmeter. Maks moment er til stede allerede ved 1750 omdreininger, så bilen har massevis av krefter «i kjelleren».

I dag er motoren oppdatert til å yte 177 hk, dreiemoment og utslipp er uendret og prisen plusset på med ca. 3000 kroner.

Det fins også en 2.0 TDI med 143 hk, men denne leveres kun i kombinasjon med manuelt gir. 3.0 TDI har 245 hk og S tronic girkasse som standard.

Foretrekker du bensinmotor er alternativet 2.0 TFSI med 211 hk og valget mellom manuell girkasse eller S tronic.

Premium-opplevelse
Interiøret er delikat og tiltalende med bruk av påkostede materialer. Betjeningsorganer sitter logisk plassert og er enkle å bruke.

Kvalitetsfølelsen er høy og sportssetene i “vårt” eksemplar gir god støtte og kan dessuten justeres i alle retninger for maksimal sittekomfort og godt rattgrep.

S tronic girkassen er blant våre favoritter takket være kjappe skift. I denne bilen har den syv trinn, så girene ligger tett og skiftene foretas sømløst.

Tilpasses dagsformen
Bilen har innstilling for Comfort og Dynamic som påvirker gassrespons og styring, i tillegg til at man kan velge Normal og Sport på girvelgeren.

På landevei er bilen meget komfortabel og godt støydempet. Brede dekk på 18-tommers felger medfører imidlertid at bilen lett sporer på slitt asfalt. Smalere dekk ville trolig redusert dette problemet.

Det er montert mye utstyr på denne bilen som drar opp totalprisen med drøye 100.000 kroner. Så har den da også alt man kan ønske med hensyn til styling, komfort og avansert teknikk om bord.

Bør jeg kjøpe en?
Det er selvsagt smak og behag som styrer om man velger en A4 Allroad Quattro eller en SUV. Noen foretrekker oversikten den høye sittestillingen i en SUV gir. Personlig foretrekker jeg å sitte nærmere bakken.

Et vesentlig lavere tyngdepunkt fremhever bilens dynamiske sider, og den er enklere å manøvrere i trange omgivelser og på vinterføre enn en SUV.

Prisen er omtrent den samme på en A4 Allroad som på en tilsvarende motorisert Q5, og det er liten grunn til å anta at annenhåndsverdien er noe lavere for den ene enn den andre. 

FAKTA Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI 163 hk S tronic

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/4200 o/min.
380 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

472 x 184 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

280,5 cm

Egenvekt m/fører:

1705 kg

Bagasjevolum:

490-1430 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

207 km/t

Snittforbruk:

0,60 l/mil

CO2-utslipp:

156 g/km

Pris fra:

kr 511.800

Pris som prøvekjørt:

kr 614.620


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: