[]
[] [firmabil.no] []

Pen og praktisk


Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar



NETTKJØRT: En linjelekker stasjonsvogn som lover lavt forbruk og mye plass – som også skilter med en verdensnyhet i Toyota-sammenheng.

Førsteinntrykket til Auris stasjonsvogn er positivt. Her er en utseendemessig sprek kompakt stasjonsvogn, utført i en veldig moderne hvit perlemorslakk med noen diskré, blå detaljer som hinter om at det befinner seg to motorer under panseret. Dette er jo en hybrid, selvsagt.

Ved første øyekast gir også interiøret en god følelse. Skinntrukket dashbord og slanke luftedyser, kombinert med lyse skinnseter og glasstak. Men man skal ikke tilbringe mange minuttene i Auris før interiøret skuffer.

Dashbordet er vinklet mer mot passasjer enn fører, og dette gjør det langt mer tungvint å bruke for eksempel navigasjonsskjermen – i tillegg til at den veldig fort blir uleselig når lyset treffer den.

Man får ikke opp informasjon fra navigasjons- og musikkenheten i det lille, lavoppløste displayet mellom speedometer og turteller, så dette displayet fungerer kun som en gammeldags kjørecomputer, med forbrukstall og et ikon som lyser når bilen kun går på strøm.

Ikke en gang klokke får man her, da er man henvist til den gode gamle digitalklokka ved luftedysene – som også er plassert mye nærmere passasjeren enn føreren.

Men det er lyst og luftig i Aurisen. Setene er overraskende gode, både komfortable og faste på en gang. Men, som det så ofte er i japanske biler; sitteputen er altfor kort.

Godt understell
Komfortnivået er ellers godt ivaretatt. Dette er langt fra noen sportsbil, og selv om Toyota har lurt ordet sport inn i navnet på stasjonsvognen sin, er den langt mer komfortorientert. Og her viser Toyotaen sine sterkeste sider.

Understellet holder seg overraskende godt over ujevnheter og skarpe kanter. Det skal utrolig mye til før Auris Touring Sports føler seg usikker. Samtidig krenger den lite i svinger, og vi lar oss imponere over kjørekomforten til Auris. Eneste unntak er den masete CVT-girkassa, som jager turtall mer enn vi kunne ønske oss.

CVT-kassa har vi bare blitt nødt til å leve med når det gjelder Toyota-hybrider. De har nok tunet dem bedre opp igjennom årene, men det er fortsatt mye å gå på. 136 hestekrefter gir nok punch til det meste, og den burde nok klare fint å trekke henger opp til maks hengervekt.

I bakerste del av bilen slukes 430 liter, og baksetene felles ned med et praktisk håndtak. Bagasjeromsgulvet blir flatt helt fra lasteterskelen og inn.

Trekker henger!
Oppgitt forbruk for Auris stasjonsvogn er 0,4 liter per mil. Vår testrute avslørte et forbruk på 0,52. Mesteparten av kjøringen foregikk på variert landevei.

Ja, for dette er den første Toyota-hybriden som kan leveres med hengerfeste! Men med maks tillatt hengervekt på 350 kilo, er det begrenset hva slags henger man kan trekke.

Blant standardutstyret til basis-Auris Hybrid finner vi cruise control, ryggekamera, nøkkelløst system, automatisk klimaanlegg og DAB-radio.

På vår testbil var det krysset av for utstyrsnivå Executive. Da inkluderes også navigasjon, 17 tommers alu-felger, xenon-lys og regnsensor. En solid utstyrspakke, med andre ord.

Da er det ikke mye igjen på lista, og vår Toyota hadde fått to ekstra detaljer; perlemor-lakk og glasstak. Totalpris blir da kr 307.100.

Det kan man jo si er mye bil for pengene.

 

Fakta Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm. + elmotor

Effekt:

100 kW (136 hk) v/5200 o/min. 
142 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

456 x 176 x 146 cm.

Akselavstand:

260,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1410 kg.

Bagasjerom:

430-1658 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,2 sek.

Toppfart:

175 km/t.

Snittforbruk:

0,40 l/mil.

CO2:

92 g/km.

Pris billigste:
Pris som testet:

kr 266.400
kr 307.100

Konkurrenter: Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Golf, Kia Cee'd og så videre ...


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: