[]
[] [firmabil.no] []

Mer enn et bra utseende


Stein Pettersen
Tekst og foto



NETTKJØRT: For den som synes en ekte AMG-versjonen av A-Klasse blir i dyreste laget, har Mercedes gitt oss A250 Sport «Engineered by AMG».

Mercedes-Benz har nettopp toppet sin minste modell med en A45 AMG med 360 hester.

For de fleste blir nok rundt 800.000 kroner i friskeste laget for en småbil, men det finnes alternativer.

Med 211 hester er A250 Sport et godt sportslig tilbud for den som vil leke med minstemann i Mercedes-familien.

Besifringen er ikke lenger like selvforklarende som den en gang var hos stjernefolket.

For mens en A200 har 1,6-liters turbo, har denne en toliters turbo – til tross for at tallet er 250.

Både når det gjelder hestekrefter og pris har den helt klart Golf GTI rett i siktet.

Tøffere
A-Klasse har fått mye skryt for sitt utseende, kledd i AMG-drakt står den virkelig frem som en særdeles tøff utfordrer i denne klassen.

Den ekstra stylingen i kombinasjon med at den er senket og har fått en grill i sølv og krom, og den røde stripen nederst på den lave frontspoileren, fungerer svært godt.

Innvendig fortsetter sportsligheten, med et par forseter som virkelig klamrer seg til kroppen din, semsket i selve sitteflaten, og med røde sømmer. En farge som også tas igjen i ringene rundt luftdysene.

Røde sikkerhetsbelter er kanskje litt i overkant for de fleste, sist sett i Chevrolet Caprice Classic…

På plass bak rattet sitter du lavt, og det er enkelt å finne en god sittestilling.

Stivere
A250 AMG Sport er også utstyrt med tykkere stabilitetsstag, stivere dempere, varierbart styreutslag og oppgraderte bremser.

Resultatet er en A-Klasse som virkelig kjører bra. Den kan kastes inn i svingene, uten at du merker noen form for krengning – og du må virkelig oppføre deg dumt for å presse den til noen form for understyring.

Det betyr at dette er en bil som virkelig elsker svingete landeveier, og som garantert vil få deg til å gjøre det samme. Strammere oppsett har imidlertid sine ulemper, du kjenner underlaget godt – særlig skarpe ujevnheter finner lett veien gjennom.

Det lever du imidlertid greit med om du liker å kjøre bil – for dette er en A-Klasse som leverer det utseendet lover.

Bakpå
Litt malurt er det likevel plass til i begeret. Girkassa, på Mercedes-språket, 7G-DCT er ikke like bra som DSG-kassa til Volkswagen, verken som automat, eller manuell.

Skiftene blir litt for trege, og dermed føles den faktisk ikke så rask som 0-100-tiden på 6,6 sekunder tilsier.

Totalopplevelsen er likevel meget bra – kombinasjonen av utseende, et tøft interiør og en fin motor, gjør dette til en bil for de som liker å ta seg både godt ut og raskt fram.

 

FAKTA Mercedes-Benz A 250 Sport

Motor:

4-syl. bensinturbo, 1991 ccm

Effekt:

155 kW (211 hk) v/5500 o/min.
350 Nm v/1200 o/min.

Mål:

429 x 178 x 143 cm (L/B/H)

Akselavstand:

269 cm

Egenvekt m/fører:

1450 kg

Bagasjevolum:

341 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,6 sek.

Toppfart:

240 km/t

Snittforbruk:

0,61 l/mil

CO2-utslipp:

143 g/km

Pris fra:

kr 437.400

Pris som prøvekjørt:

kr 588 000

Konkurrenter: Golf GTI, Ford Focus ST, Alfa Romeo Giulietta QV, BMW 120i.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: