Finsk ledelse i Tyskland
Volkswagens Jari-Matti Latvala har tatt ledelsen etter fredagens etapper i Rally Deutschland. Mads Østberg sliter med å finne rytmen på asfalt. Rallyet hadde offisiell start ved den gamle Kölnerdomen foran tusenvis av tilskuere torsdag kveld. Etter startseremonien ble det kjørt to fartsetapper, og begge ble vunnet av VM-leder Sebastien Ogier i Volkswagen foran teamkollega Jari-Matti Latvala. Ford-førere Thierry Neuville la seg på tredjeplass, 12,7 sekunder bak teten, mens Mads Østberg slet med å holde følge og måtte gi fra seg et halvt minutt til teten på to etapper. Tidene holdt til en foreløpig sjetteplass i sammendraget. Fredag ble det kjørt seks etapper mellom vinranker i Moseldalen, og her startet det dårlig for Ogier som bommet på et bremsepunkt allerede på dagens første etappe og dro av veien. Med skader på fremre hjuloppheng kom franskmannen seg gjennom etappen med stort tidstap. Han klarte å foreta en provisorisk reparasjon, men på fredagens andre etappe valgt han likevel å bryte for dagen av sikkerhetshensyn. Dermed var det Volkswagens Jari-Matti Latvala som overtok føringen i Tyskland. Men han ble tøft utfordret av den belgiske Ford-føreren Thierry Neuville som vant fredagens tre første etapper. Fredag ettermiddag greide Latvala å sette opp et høyere tempo, og han vant de to siste etappene. Dermed opparbeidet finnen seg en margin på 7,3 sekunder til belgieren etter fredagens etapper. På de neste plassene følger to Citroën-førere, Dani Sordo foran Mikko Hirvonen. Disse har imidlertid henholdsvis 26,3 og 47,6 sekunder opp til ledende Latvala, så kampen om seieren står første og fremst mellom Latvala og Neuville. Mads Østberg var utenfor veien på fredagens første etappe og ødela en felg. Men den norske Ford-føreren har i tillegg vært uvanlig langsom gjennom alle etappene i Tyskland og er 2 minutter og 12 sekunder bak teten etter SS8. Bak Mads er det imidlertid en luke på over to minutter til Ford-kollega Martin Prokop, så femteplassen virker i øyeblikket relativt trygg. - Det går bedre og bedre, forklarer Mads. - Bilen og notene er helt perfekte, men alle de trange hårnålsvingene og de mange veidelene har gitt meg noe å bryne meg på i dag. Jeg vil gjerne være aggressiv i kjøringa, men ender isteden opp med å være forsiktig. Det er ikke lett å finne rytmen og flyten når du ikke helt føler du spiller på lag med bilen. Vår andre WRC-fører, Volkswagens Andreas Mikkelsen, stiller ikke til start i Tyskland siden hans kartleser, Mikko Markkula fikk konstatert brudd i ryggen før start. Les mer her. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41171 Med i rallyet er også Eyvind Brynildsen som ligger på 8. plass i WRC2-klassen i en Ford Fiesta R5. Klassen ledes av tidligere Formel 1-kjører Robert Kubica i en Citroën DS3 RRC. I klassen for Junior-WRC leder svenske Pontus Tidemand med den norske kartleseren Ola Fløene i en Ford Fiesta R2. De har en margin på 2 minutter og 24,6 sekunder til tsjekkiske Michael Burri. Tredjeplass i juniorklassen innehas av den norske duoen Marius Aasen og kartleser Marlene Engan som er 16 sekunder bak tsjekkeren. Det skal kjøres seks etapper lørdag før rallyet avsluttes med to etapper søndag formiddag. Rallye Deutschland – Unofficial Results after Day 2
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |