Sordo til topps i Tyskland
Citroën-fører Dani Sordo vant helgens Rally Deutschland. Mads Østberg fikk med seg nye poeng, men en avkjøring lørdag ødela muligheten for en topplassering. Det meste har dreid seg om Jari-Matti Latvala og Thierry Neuville i den tyske VM-runden, men begge tapte dyrebar tid på avkjøringer på SS12 lørdag. Det gikk verst ut over den finske VW-føreren som ikke kunne fortsette etter sitt uhell. Dermed skulle toppstriden stå mellom Dani Sordo i Citroën og Thierry Neuville i Ford på de to avsluttende etappene søndag. Sordo hadde en ledelse på bare åtte tideler lørdag kveld, men Neuville dro av veien like før målgang på rallyets siste etappe og tapte over 50 sekunder på dette. Seieren gikk dermed til Dani Sordo med en margin på 53,0 sekunder til Neuville. En annen Citroën-fører, Mikko Hirvonen, sikret seg tredjeplassen. Dermed sto det for første gang i år to Citroën-førere på pallen. For VM-ledende Volkswagen ble løpet på hjemmebane en katastrofe. Andreas Mikkelsen fikk aldri startet siden hans kartleser fikk konstatert brudd i ryggen før start. VM-leder Sebastien Ogier dro av veien på første etappe fredag, og Jari-Matti Latvala mistet altså sin ledelse lørdag ettermiddag. Finnen endte til slutt på 7. plass mens Ogier ble poengløs i helgen. Han leder likevel klart i VM-sammendraget og kan sikre seg tittelen allerede i neste runde. Mads Østberg slet med å holde tempoet oppe i helgen, og etter lørdagens avkjøring endte han til slutt på 9. plass. Mest gledelig med norske øyne var innsatsen til den svensk/norske duoen Pontus Tidemand og Ola Fløene i Junior WRC-klassen. De tok en soleklar seier med nesten to minutters margin til tsjekkiske Michael Burri. I denne klassen lå også Marius Aasen og kartleser Marlene Engan an til en pallplass, men an avkjøring lørdag morgen sendte dem nedover resultatlista, og de endte til slutt på 10. plass i Junior WRC-klassen. Neste VM-runde er Rally Australia som kjøres i helgen 12.-15. september. LES OGSÅ: Rallye Deutschland – Final Unofficial Classification (subject to scrutineering)
FIA World Rally Championship for Drivers (after 9 of 13 rounds)
FIA World Rally Championship for Manufacturers (after 9 of 13 rounds)
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |