Rocker opp 308
Allerede før vi har kjørt standardversjonen av nye 308, frister Peugeot oss med en superutgave av kompaktbilen. Nye 308 skal inn og kjempe mot den nyeste generasjonen Volkswagen Golf, og som dere kanskje har fått med dere, tyskerne tar med seg sin toppmodell R til Frankfurt – da kan ikke Peugeot være noe dårligere. Motoren har de hentet fra nylig lanserte RCZ R. Det er en blodtrimma versjon av den lille 1,6-liters firesylindrede motoren, som nå yter 270 hestekrefter og 330 Newtonmeter. Kreftene sendes til forhjulene via de mest presise skiftene Peugeot har å by på, en manuell sekstrinns girkasse. For å sørge for å få mest mulig av kreftene ned i asfalten, har de plassert en Torsendifferensial på forakselen. Mye er nytt Panseret har fått to store luftinntak, skjermene er bredere, og så godt som alt av karosseriplater er nå laget i karbonfiber. Også den gedigne fronspoileren er laget i samme materiale. Skal vi dømme ut fra pressemeldingen fra Peugeot, er det faktisk bare taket og bakluka som er hentet fra standardbilen. Senket For å sikre at bilen stopper, er den utstyrt med skiver fra Alcon som måler 38 centimeter i diameter, og 19-tommers felger med 235/35 Dunlop Sport Maxx Race. Sjansene for at 308 R faktisk går fra konsept til produksjonsbil vil sikkert blant annet avhenge av mottagelsen i Frankfurt, men noe sier meg at litt karbonfiber kan komme til å forsvinne når bilen skal inn i det franske Excel-arket. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |