Toyota går for hydrogen i 2015
Når Toyota i 2015 setter en hydrogendrevet brenselcellebil i begrenset produksjon, vil Norge være blant de første landene som får bilen.Toyota gjør ord til handling når de på kommende Frankfurt-messe gir noen hint om den hydrogendrevne brenselcellebilen selskapet setter i begrenset masseproduksjon i løpet av 2015. Selve premieren finner naturlig nok sted på Tokyo-messen et par måneder senere. Vises i Tokyo Det var Satoshi Ogiso som slapp katten ut av sekken under Toyotas hybridseminar nær bilbyen Detroit. Det viktigste i beskjeden fra Ogiso er at Toyota har klart å krympe og effektivisere brenselcelleteknologien slik at den ikke stjeler kupe- eller bagasjeplass i bilen det hele monteres inn i. Eksempelvis erstattes fire tanker i testbilene av to i produksjonsmodellen. En brenselcellebil er i praksis en elbil med eget kraftverk hvor brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisitet og med rent vann som avfallsprodukt. Opptil 700 km Avhengig av temperatur- og kjøremåte vil Toyotas kommende brenselcellebil klare opp mot 700 kilometer på hver tanking. Det betyr i praksis at den klarer 500 kilometer før tanken går tom. Kaldstartproblemene skal være løst ved at bilen starter greit i minus 30 grader. Og bilen: En firedørs sedan med lengde på 4,75 meter, 1,79 meter bred og 1,51 meter høy, det er ganske nær målene på Toyota Avensis sedan. Norge blant de første Når Toyota velger å putte brenselcelleteknologien inn i en sedan betyr det at hjemmemarkedet og USA veier tyngre i Toyotas spede hydrogenoppstart enn Europa. I hele den meget lange forsøksperioden forut for serieproduksjon har Toyotas brenselcellebil vært en SUV. Likevel står Norge fremst på listen over land som får selge bilen. Forklaringen er å finne i den gode infrastrukturen som er bygd for å tanke hydrogen i Oslo-området. Svindyr Toyota antyder en forsiktig start akkurat som da giganten utenfor Nagoya i Japan dro i gang hybrideventyret i 1997. Først etter 2020 tror Toyota prisen er nede på et «spiselig» nivå og volumet utgjør noen titusen biler i året. Og prisen i Europa: 80.000 euro som betyr 650.000 kroner i Norge. Prisen vil være den samme fordi brenselcellebiler i praksis er elbiler uten noen form for skadelig utslipp og derfor slipper unna alle engangsavgifter, enn så lenge også moms. Vi arbeider for å få prisen ned, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Klippefast tro Toyota er blant de få som har trodd klippefast på brenselcellebilen. Allerede for 20 år siden kjørte vi en prototype drevet med hydrogen i Japan. På den tiden snakket mange bilprodusenter høyt om fordelen med hydrogen, men mange har falt fra. Nå står Honda, Hyundai, Mercedes-Benz og Toyota tilbake. Hyundai og Mercedes-Benz har i to år kjørt feltforsøk i Norge med til sammen 12 brenselcellebiler (10 Mercedes B-klasse og to Hyundai ix35). Både Mercedes og Toyota lovet produksjonsstart i 2015, men Mercedes har utsatt sin bil til 2017. Hyundai på veien Hyundai ix 35 med hydrogen/brenselceller (FCEV) er imidlertid allerede i handelen, og Skedsmo kommune har kjøpt en bil. Men prisen på 145.000 euro (snaut 1,2 millioner kroner) skremmer sannsynligvis de fleste fra å gjøre slike innkjøp. Informasjonssjef Morten Brusletto hos den norske Hyundai-importøren sier at Hyundai forventer at prisen på brenselcellebilene vil være konkurransedyktige med sammenlignbare biler kjørt på vanlig drivstoff om to til tre år. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|