[]
[] [firmabil.no] []

Ny Quattro tar form


Terje Ringen



Forrige uke viste vi skisser av Audis nye Quattro-konsept. Her får du bilder og mer informasjon.

Den legendariske Audi Sport Quattro debuterte på bilutstillingen i Frankfurt i 1983. 30 år senere vises konseptbilen Audi Sport Quattro Concept på samme sted.

LES: Quattro kommer tilbake

Quattro-historiens mest legendariske modell er den originale Audi Sport Quattro som ble designet spesielt for Rally-VM på begynnelsen av 1980-tallet. Med sine 306 hestekrefter og mange tekniske innovasjoner, var den 80-årenes benchmark.

Ikke minst ga den korte akselavstanden Audi Sport Quattro et umiskjennelig utseende.

Ingen ny ide
En moderne tolkning av Audi Sport Quattro så først dagens lys på bilutstillingen i Paris for tre år siden, da som konseptbilen Audi Quattro concept.

I Frankfurt presenterer Audi nå det som kan bli den rettmessige etterfølgeren: Audi Sport Quattro Concept. Konseptet er en plug-in hybrid med totaleffekt på 700 hk og en coupédesign med klare aner av historie, som samtidig viser linjer til kommende Audi-modeller.

Med en lengde på 4,60 meter, bredde på 1,96 meter, høyde på 1,39 meter og akselavstand på 2,78 meter, fremstår Audi Sport quattro concept som kraftig, bred og lav. Slektskapet til Ur-Quattro er tydelig i konseptbilen.

Kraftpakke
Under panseret sitter den kraftige twin-turbo V8-motoren 4.0 TFSI på 560 hk – den samme som benyttes i nye Audi RS 6 Avant og Audi RS 7 Sportback.

I konseptbilen er V8en koblet sammen med en elektrisk motor som produserer 110 kW. Den samlede effekten av de to motorene er 700 hk, med et dreiemoment på 800 Nm.

Kraften overføres gjennom en modifisert åttetrinns tiptronic girkasse til quattro permanent firehjulsdrift med en egen sportsdifferensial på bakakselen.

Ladbar
Konseptbilen er en plug-in hybrid med tre modus og kan kjøres opp til 50 kilometer på elektrisk kraft alene i EV-modus (Electric Vehicle). Hybrid modus er for maksimal effektivitet og Sport modus er for maksimal ytelse.

Ifølge EU-syklusen bruker bilen i gjennomsnitt 0,25 liter drivstoff per mil, tilsvarende et C02-utstlipp på 59 g/km.

I Hybrid modus beregner også Audi MMI navigasjon en rute for optimal bruk av både den elektriske motoren og bensinmotoren for å sikre maksimal drivstoffeffektivitet.

Hvis føreren ønsker å beholde en viss mengde elektrisk rekkevidde, eller kun å kjøre visse deler av ruten på elektrisk kraft, kan systemet reservere strøm til dette.

Lette materialer
Konstruksjonen er basert på utstrakt bruk av aluminium, mens dører, sidepaneler, panser, tak og bakluke er bygget i karbonforsterket plast.

Totalt med den kraftige drivlinjen og den store batteripakken veier Audi Sport Quatttro Concept 1850 kg.

Når V8-motoren og elektromotoren arbeider sammen, akselererer Audi Sport quattro consept fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder. Det er omtrent den samme tiden som de kraftige Audi rallybilene brukte på samme øvelse i sin tid. Toppfarten er 305 km/t.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: