[]
[] [firmabil.no] []

En smak av Mondeo


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKK: Det er fortsatt et år til nye Ford Mondeo er klar for Norge. BilNorge.no har kjørt den amerikanske fetteren – i hybridutgave.

Ford har fortsatt litt igjen til nye Mondeo faktisk er en verdensbil.

Tøffe økonomiske tider og nedlegging av fabrikken i Belgia har sørget for at bare noen markeder har fått tilgang til sedanen.

Da denne ble vist på bilutstillingen i Detroit i 2012, hadde den klare designtrekk som minnet om det som tidligere var en slektning i Ford-systemet – nemlig Aston Martin.

Bilen vi fikk en prøvetur med, er nok likevel et stykke unna det som blir bestselgeren her hjemme.

Fusion Hybrid er nemlig en sedan med en toliters bensinmotor i spann med en elektromotor, til sammen er ytelsene 190 hester som fordeles til forhjulene via en CVT-kasse.

Blir tunet for Europa
Til tross for «verdensbil-begrepet» - Ford-folket snakket om at rundt 75 prosent av det som er Fusion i USA vil bli Mondeo i Europa - vil nok særlig fjæring og demperoppsett bli justert og tilpasset vår smak.

Når det er sagt, Fusion kjører komfortabelt, og det er lett å kjenne igjen styrefølelsen fra andre biler i familien.

LES OM: Vignale - mer enn nytt utstyrsnivå

Sammenlignet med mye annet som amerikanerne har vært nødt til å finne seg i, må dette nærmest regnes som en presisjonsskalpell i en skuff med smørekniver.

190 hester er selvsagt mer enn tilstrekkelig, men CVT-kassen er fortsatt ikke vår favoritt, og krever unektelig litt tilvenning. Ford har litt å gå på her, for eksempel sammenlignet med kassen som sitter i nye Lexus IS.

Har du strøm på batteriet kan du kjøre elektrisk i hastigheter opp til 137 kilometer i timen.

Lekkert og mer ryddig
Ford har tatt store sprang de siste 10 årene når det gjelder interiørkvalitet.

Trolig kommer de til å legge enda mer i dette når Fusion blir Mondeo. Utgangspunktet er bra, kvalitetsfølelsen er meget god, mest oppsiktsvekkende er det nok likevel at de har ryddet kraftig opp i det vi tidligere har karakterisert som «for mye tivoli».

Midtkonsollen domineres av en stor berøringsskjerm der du har enkel tilgang til det meste, og resten av instrumenteringen er også moderne og funksjonell.

På grunn av batteriene blir bagasjeplassen i hybridmodellen begrenset, bare 340 liter eller omtrent det samme som i en Mercedes-Benz A-Klasse.

LES OGSÅ: DETTE BLIR FORDS NYE TOPPMODELLER

Produseres i Spania
Ford vil lansere hybridversjonen av Mondeo, trolig litt etter at den vanlige versjonen kommer til Norge. Begge skal produseres på fabrikken i Valencia som for tiden oppgraderes for å kunne ta unna det som blir en meget viktig bil for Ford.

FAKTA Ford Fusion Hybrid

Motor:

4-syl. bensinmotor samt elektromotor

Effekt:

190 hk v/ 6000 o/min
175 Nm v/4000 o/min.

Mål:

487 x 185 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

285 cm

Egenvekt m/fører:

1640 kg

Bagasjevolum:

340 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

175 km/t

Snittforbruk:

0,45 l/mil *

CO2-utslipp:

99 g/km *

Pris:

Ikke kjent

* Foreløpige anslag.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: