[]
[] [firmabil.no] []

Octavia RS på veien


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Skoda har nylig lansert ny Octavia. Nå følger det tøffeste familiemedlemmet – vi har vært i Tsjekkia og kjørt den.

Skoda Octavia RS er et interessant alternativ for deg som er opptatt av utseende og ytelser, men egentlig har behov for en fornuftig familiebil som ikke koster for mye.

Skoda har utnyttet plassen maksimalt i en bil som deler plattform med Golf. Fire voksne sitter behagelig, og bagasjerommet har en kapasitet på hele 590 liter i kombi-kupeen og 610 liter i stasjonsvognen. Det er faktisk større enn i en Passat!

Ett navn – flere valgmuligheter
Skoda benytter samme betegnelse på Octavia RS enten det sitter diesel- eller bensinmotor under panseret. De lar deg også velge om du vil ha femdørs kombikupe eller stasjonsvogn.

Bensinmotoren er en 2,0-liters TFSI med 220 hestekrefter, 10 mer enn forgjengeren. Den sørger for raskere akselerasjon og høyere toppfart enn bilen den erstatter, men nøyer seg likevel med nesten tjue prosent mindre drivstoff.

SJEKK: Priser og data for nye Octavia

LES: Vår prøvekjøring av ny Octavia

Også dieselutgaven har en toliters motor, i dette tilfellet med 184 hestekrefter og maks dreiemoment på 380 Newtonmeter. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,46 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 119 g/km – 19 % forbedring fra forgjengeren.

Begge motorer har sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også leveres med 6-trinns DSG-kasse.

Vår favoritt
Vi kjørte dieselmotoren i kombinasjon med manuell girkasse. Et solid dreiemoment sørger for masse krefter ved lave turtall.

Bensinmotoren har nesten samme dreiemoment over et enda større register, og har i tillegg ekstra effekt på høyere turtall. Det gjør denne i kombinasjon med DSG girkasse til vår favoritt.

LES OGSÅ: Fest for fornuften

For å fremstå som mer sportslige har RS-utgavene en skarpere og mer direkte styring enn de andre Octavia-modellene. Sportschassis er standard, noe som medfører litt stivere oppsett av fjærer og dempere og 15 mm mindre bakkeklaring.

Man kjenner det er mer sportslig enn på en ordinær Octavia, men det er på ingen måte ekstremt – selv med 18-tommers felger er komforten godt ivaretatt, så man kan trygt ta med familien på tur.

Tilpasningsdyktig
En elektronisk XDS differensialbrems, integrert i ESC stabilitetsprogrammet, skal sørge for økt grep og redusere faren for understyring i raske kurver. Men vi erfarer at ved kraftig akselerasjon fra stillestående, selv på tørr asfalt, så er det lett å få hjulspinn.

Man kan til en viss grad påvirke bilens egenskaper ved hjelp av vRS-knappen på midtkonsollen. 

Ved å velge Sport får man mer direkte gassrespons, og mer motorlåt. Sistnevnte kanaliseres gjennom frontruten og høres ikke utenfor bilen.

Velger man Normal eller Eco blir lyden svakere, noe som kan være en fordel på lengre turer. Styring og chassis påvirkes ikke av innstillingene man foretar, slik tilfellet er i Golf GTI.

Ekspresjonisme eller diskresjon
Vil du vise at du kjører en sprek bil, bør du velge Octavia RS i en knallfarge, som rød, gul eller grønn, og gjerne sprite den opp med ekstra fete 19-tommers hjul. 

Vil du derimot ikke stikke deg ut i nabolaget, så velg en av de mange diskrete lakkfargene, da er sjansene store for at du går i ett med omgivelsene.

Den velkjente Skoda-grillen er på plass, omkranset av litt mer markante luftinntak med bikube-mønster, et endret panser, tåkelys i RS-design samt bi-xenon hovedlys med LED kjørelys.

Hekken karakteriseres av store, trapesformede eksosrør, en rød lysstripe i overkant av diffusoren fra side til side, samt en diskret hekkspoiler, montert på bakluka på kombien og som en forlengelse av taket på stasjonsvognen.

Gode seter
Sort med røde kontrastsømmer dominerer i interiøret der RS sportssetene i skinn/stoff gir god støtte og har greie justeringsmuligheter. Perforert skinn er benyttet på det tykke rattet, samt på håndbrekk og girspak. Pedalene er utført i rustfritt stål.

En Octavia RS har ikke de mest sportslige genene til en Golf GTI, selv om den deler plattform, motor og enkelte komponenter med sin tyske slektning.

På den annen side har Octavia RS egenskaper familien vil sette stor pris på, som godt med plass og et fleksibelt interiør med mange smarte løsninger.

Med dieselmotor får du en Octavia RS for 386.500, mens du må ut med 58.000 mer for en bil med bensinmotor. Tillegget for stasjonsvogn er bare kr 8.000, mens du betaler 20.000 kroner for DSG girkasse. Vel anvendte penger.

Fakta Skoda Octavia RS 2.0 TDI stasjonsvogn

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1968 ccm.

Effekt:

135 kW (184 hk) v/3500-4000 o/min.
380 Nm v/1750-3000 o/min.

LxBxH:

468,5 x 181,1 x 144,9cm.

Akselavstand:

268,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1487 kg.

Bagasjerom:

610-1740 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,46 l/mil.

CO2:

119 g/km.

Pris:

kr. 394.500

Konkurrenter: Ford Focus ST, Octavia 2.0 TDI 4x4


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: