[]
[] [firmabil.no] []

Yaris Hybrid-R konsept


Trygve Bæra



Toyota benytter den kommende Frankfurt-utstillingen som arena for å vise nye ideer for utvikling av hybridteknologi gjennom konseptbilen Yaris Hybrid-R.

Yaris Hybrid-R er basert på Yaris 3-dørs, og konseptet har en hybrid drivlinje som kombinerer 1.6 Global Race Engine (GRE) med to kraftige elmotorer som gir en "intelligent" elektrisk firehjulsdrift.

Energien som regenereres gjennom bremsing blir lagret i en superkondensator, spesielt godt egnet til sportsbiler på grunn av høy lagringskapasitet og evnen til raskt å kunne lagre og bruke energien.

FIA-godkjent
Forhjulene drives av en 1,6-liter firesylindret bensinmotor med direkte innsprøytning og turbo. Ytelsen er 300 hestekrefter som topper seg ved 6000 omdreininger/minutt. Maksimalt dreiemoment er 420 Newtonmeter.

Motoren er spesielt utviklet av Toyota Motorsport GmbH (TMG) og tilfredsstiller reglene fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA).

På bakakselen drives hvert hjul individuelt av hver sin elektromotor med 60 hk ytelse. Motorene er de samme som brukes i en helt vanlig Yaris Hybrid. Alt i alt utvikler drivlinjen derfor hele 420 hestekrefter.

De to elektromotorene jobber som elektriske generatorer under bremsing, og supplerer bensinmotoren med kraft under akselerasjon.

Superkondensator
Bremseenergien lagres i en superkondensator som er plassert under baksetet. Den er perfekt tilpasset kravene som stilles ved sportslig banekjøring, som innebærer korte og øyeblikkelige kraftuttak.

En tredje elektromotor, også den med 60 hestekrefter, er plassert mellom bensinmotoren og den sekvensielle girkassen med seks trinn.

Denne motoren fungerer som generator i to tilfeller: Under nedbremsing og under akselerasjon. Den gir da kraft direkte til de to elektromotorene bak.

Aggressivt utseende
Yaris Hybrid-R har et mer «aggressivt» designspråk enn hva som er benyttet i de nyeste Toyota-modellene.

Den såkalte «Keen Look» og «Under Priority» designfilosofi er forsterket gjennom nye frontlykter, en bredere grill, samt svarte og blå detaljer som står i kontrast til den hvite eksteriørfargen.  

Støtfangeren har to store luftinntak og blå LED kjørelys. Luftinntaket bidrar sterkt til kjøling av forbremsene, mens formen på frontleppen er designet for å samle luftstrømmen under bilen.

Skjermene huser store 18-tommers TRD-hjul med dekk av typen Michelin Pilot Sport Cup i dimensjon 225/40 R18. Disse høyytelsesdekkene er velegnet til både vei- og banebruk.

Ventilerte og perforerte bremseskiver er kombinert med kalippere med seks sylindere foran og fire bak.

Toyota er for tiden inne i en treårig produktlanseringssyklus. Den startet i fjor, og innebærer introduksjon av 23 nye eller ansiktsløftede hybridmodeller innen utgangen av 2015. 15 av disse kommer i løpet av snaue to og et halvt år, blant disse en brenselcellehybrid.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: