[]
[] [firmabil.no] []

Ny Audi A3 Cabriolet


Terje Ringen



Audi benytter bilutstillingen i Frankfurt til å lansere fjerde medlem av den nye A3-serien. Den er på plass i Norge før neste års cab-sesong.

Fra før består A3-familien av tredørs kombikupe, femdørs Sportback og firedørs sedan, og nå står A3 Cabriolet klar for lansering i Frankfurt.

Ifølge Audi er den større og sportsligere enn sin forgjenger, med utstyr og komfortnivå som tidligere ikke har vært tilgjengelig blant de kompakte kabrioletene.

Strukket
Sammenlignet med forrige generasjon har nye Audi A3 Cabriolet vokst betraktelig. Lengden har økt med 18 cm og måler nå 4,42 meter. Det har også gitt rom for 2 cm økt akselavstand. Bredden har økt med 2 cm, mens høyden er redusert med 1,5 cm.

Verdt å nevne er også at bagasjeromvolumet har økt med 60 liter og nå rommer 287 liter. Begge bakseteryggene kan felles ned for gjennomlastning.

(saken fortsetter)

Nye Audi A3 Cabriolet deler mye av designen med sedanversjonen som er på plass i Norge i disse dager. Det gir et godt utgangspunkt for en kompakt, men likevel romslig fireseters kabriolet.

Stofftak
Vindusrammen er på typisk Audi-vis i aluminium – og aluminiumlister rammer også inn hele kupéen. Som Audis andre kabrioleter, TT og A5, kommer også nye A3 Cabriolet med stofftak.

Med et tastetrykk åpnes eller lukkes taket automatisk på 18 sekunder. Skulle du bli overrasket av en kraftig regnskur, er det kjekt å vite at du ikke trenger å stoppe for å åpne eller lukke taket, begge øvelsene kan gjøres mens du kjører i hastigheter opp til 50 km/t.

Mekanismen bretter taket i tre deler og stuer det unna uten å berøre plassen i bagasjerommet i stor grad. Stofftaket leveres som standard i sort, men kan også bestilles i grått eller brunt.

Tre motorer
Med en 1.4 TFSI bensinmotor på 140 hk har nye Audi A3 Cabriolet en egenvekt på 1365 kg. Dermed er den rundt 50 kg lettere enn forrige generasjon, til tross for den økte størrelsen og det økte komfortnivået.

Dette skyldes utstrakt bruk av lette materialer. For eksempel er panseret i aluminium og mekanikken til taket delvis bygget i magnesium.

Med nevnte 1.4 TFSI-motor gjør A3 Cabriolet 0-100 km/t på 9,1 sekunder. Likevel har den et beskjedent forbruk på 0,5 l/mil, tilvarende et C02-utslipp på 114 g/km.

To andre motorer er også tilgjengelige fra lansering, 1.8 TFSI 180 hk for de som ønsker en kraftig bensinmotor og 2.0 TDI 163 hk for de som foretrekker diesel. Flere motorer vil følge, også i kombinasjon med quattro firehjulsdrift.

Sporty S3
Toppmodellen blir Audi S3 Cabriolet med 300 hk under panseret. Kreftene kommer fra en 2.0 TFSI bensinmotor som leverer et dreiemoment på 380 Nm.

Her går sprinten fra 0-100 km/t unna på 5,4 sekunder med S tronic automatgirkasse. Quattro firehjulsdrift blir standard, som på alle Audis S- og RS-modeller.

Nye Audi A3 Cabriolet lanseres i Norge tidlig på våren 2014, i god tid før sommeren. Prisene er foreløpig ikke klare.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: