[]
[] [firmabil.no] []

Golf Plus blir Sportsvan


Terje Ringen



Volkswagen viser en ny konseptbil i Frankfurt. Den vil erstatte dagens Golf Plus når den kommer på markedet i 2014.

Volkswagen kaller bilen en «near-production concept car» og legger ikke skjul på at en produksjonsmodell ikke er langt unna.

Golf Plus må vel regnes som et av de mest sidrumpede produktene i VW-familien, men de som har en setter pris på høy sittestilling og et rommelig og fleksibelt interiør.

Det virker som Volkswagen har greid å opprettholde, ja til og med forbedre, de praktiske egenskapene, samtidig som de har fått til et langt mer dynamisk utseende.

Lengre og høyere
Med utgangspunkt i en vanlig Golf er Sportsvan cirka åtte centimeter lengre og nesten 13 cm høyere. Den har et baksete som kan skyves 180 mm i lengderetningen, og dermed oppnår man et bagasjerom på 585 med fem seter. Når setene legges ned kan man laste inn 1512 liter.

Til sammenligning rommer en vanlig Golf fra 380 til 1270 liter, og en Golf stasjonsvogn fra 605 til 1620 liter.

Som i Golf Plus er sitteposisjonen høy, og Volkswagen lover god komfort i baksetet, selv for høyreiste personer.

Godt utstyrt
Utstyrsnivået skal være høyt i Golf Sportsvan, selv i rimeligste utgave får du XDS+ elektronisk differensialbrems, automatisk bremsing ved fare for kollisjon, 5-tommers berøringsskjerm og variabelt gulv samt trekk til bagasjerommet.

Et avansert system for blindsone-varsling og overvåkning når du rygger ut fra en uoversiktlig parkeringsplass, tilbys for første gang i en Golf. Ellers får man som Sportsvan-kunde tilgang til de samme sikkerhetssystemer som i en vanlig Golf.

Motorer for fremtiden
Seks nye motorer dekker en spennvidde fra 85 til 150 hestekrefter. Samtlige har auto start/stopp, er inntil 19 prosent mer effektive enn sine forgjengere og innfrir de strenge utslippskravene i EU6 som innføres høsten 2014.

Et eksempel på hvor effektive de nye motorene er, er 1.6 TDI BlueMotion med 110 hk. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,37 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 95 gram per kilometer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: