Elektrisk Up-tur
FØRSTEINNTRYKKET: Når bilutstillingen i Frankfurt åpner tirsdag er Volkswagens lille elbil en av hovedaktørene. BilNorge.no har kjørt bilen og forteller deg hva du faktisk får for 182.700 kroner. Nissan og Mitsubishi har banet veien, nå står vi foran en bølge av elektriske biler signert de store bilprodusentene. Volkswagen er selvsagt ikke noe unntak, og i Frankfurt står både produksjonsklar e-Up og den kommende elektriske utgaven av Golf. Volkswagen har i likhet med Ford valgt å bygge sine elektriske biler på eksisterende modeller, i stedet for å starte fra bunnen av som BMW, Nissan og Renault har valgt. Fordelene er selvsagt opplagte, lavere kostnader takket være identiske deler, og enklere styring av produksjonskapasitet i forhold til etterspørselen. Svært lik Det er ikke mye som skiller den elektriske Up’en fra resten av familien, det vil si om du ser bort fra den 82-hesters elektriske motoren som yter 210 Newtonmeter på maks. Litium ion-batteriene sitter plassert under gulvet, og veier 230 kg – det betyr at du ikke mister noe bagasjeplass, samtidig som tyngdepunktet i bilen er svært lavt. Bedre 0-100 går unna på 12,4 sekunder, men opp til 70 kjennes den svært rask ut inne i byen. Styrefølelsen er på det jevne – omtrent som du kjenner igjen fra bensinutgaven, og bilen finner seg godt til rette i trange bygater. Mest overraskende er at du ikke kjenner mye til vekten, 1140 kilo er ikke spesielt lite i en småbil, men trolig maskeres en del av det bort av et lavt tyngdepunkt og fint moment. Litt tilvenning Det kan være greit i enkelte sammenhenger, men i en del situasjoner er det lite hensiktsmessig, både rent komfortmessig, men også når det gjelder å kjøre så effektivt som mulig. e-Up har løst dette ved å introdusere fire ulike nivåer for regenerering. Disse styrer du ved å bikke girvelgeren sideveis. Det krever litt tilvenning, men når du har gjort det noen ganger finner du greit det som passer best for deg. Du kan også enkelt bruke dette som et alternativ til å bremse, nesten som å bruke giret på en vanlig bil i nedoverbakker, eller inn mot lyskryss. 160 kilometer Undertegnede startet med rundt 90 kilometer rekkevidde da jeg startet på den rundt 30 kilometer lange testsløyfa, og endte opp med å ha 86 igjen da jeg returnerte, noe som først og fremst viser at jeg hadde en mer økonomisk kjørestil enn vedkommende som kjørte bilen før meg… Interessant konkurrent Lading vil ta ni timer via en vanlig ladeplugg og en halvtime om du har tilgang til hurtiglader. Sammen med flere andre produsenter har Volkswagen deltatt i utviklingen av en ny standard for hurtiglading, som også er blitt den nye standarden for EU. Fra før vet vi at e-Up kommer med fem år / 100.000 km Norgesgaranti på bilen og åtte års fabrikkgaranti på batteripakken. Naturlig nok står Norge langt foran på listen for introduksjon av bilen, som allerede kan bestilles hos forhandlerne.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |