[]
[] [firmabil.no] []

Audi viser muskler


Terje Ringen



Audi viser muskler i form av to nye konseptbiler i Frankfurt. Selvsagt har de Audis varemerke - firehjulsdrift.

Audi Nanuk Quattro Concept kombinerer ytelsene til en sportsbil med de ypperste egenskapene til quattro firehjulsdrift, både på og utenfor veien.

Nanuk Quattro Concept er utviklet i nært samarbeid med designere fra Italdesign Giugiaro. Resultatet er en sportsbil som hører hjemme både på og utenfor veien.

Diesel power
Bak de to setene sitter en midtmontert V10 TDI dieselmotor. Den kraftfulle femliters twin-turbo motoren er nyutviklet. Den yter 544 hk og leverer et dreiemoment på hele 1000 Nm.

Med S tronic automatgirkasse og Quattro permanent firehjulsdrift gjør den 0-100 km/t på kjappe 3,8 sekunder. Toppfarten er 305 km/t.

Konseptbilen er 4,54 meter lang, 1,99 meter bred og 1,34 meter høy. Bakkeklaringen kan justeres i tre nivåer gjennom den adaptive luftfjæringen. Akselavstanden måler 2,71 meter.

Firehjulsstyring
Siden bakhjulene kan styre i både samme og motsatte retning som forhjulene, oppleves akselavstanden som enda kortere når man svinger.

Ved lav hastighet svinger bakhjulene opptil 9 grader i motsatt retning, mens de i høyere hastigheter svinger opptil 2,5 grader i samme retning som forhjulene. Dermed kombineres sportslig styring med praktiske egenskaper og en svingradius på knappe 10 meter.

LES OGSÅ OM: Audi Sport Quattro Concept

Designen på konseptbilen er kraftfull – skarpe linjer møter avrundende former. Fronten er lav, bred og monumental. LED lyktene og de store luftinntakene gir bilen et dramatisk ansiktsuttrykk.

Sett fra siden domineres designen av den lave taklinjen, den kraftige skulderlinjen, og de markerte hjulbuene som omkranser 22-tommers felger.

Innsyn
Bakfra er konseptbilen bred og markert med en bakrute som gir innsyn til motoren, på samme måte som i Audi R8. De smale baklyktene er montert høyt og er med på å danne den rektangulære rammen over støtfangeren og diffusoren som rommer to solide enderør.

Chassiset er bygget i aluminium og store deler av karosseriet er bygget i karbonforsterket plast. Egenvekten på konseptbilen er dermed rett rundt 1900 kg.

Førermiljøet er racing-inspirert og begrenset til det essensielle, hvor sjåføren selv kan velge hvilken informasjon og hvilke systemer som vises i displayet bak rattet.

Alle funksjonene er samlet i midtkonsollen og kan i stor grad også styres fra multifunksjonsrattet. Små skjermer på A-stolpene erstatter bilens sidespeil. Det innvendige speilet er også erstattet av en skjerm i taket.

Audi Nanuk Quattro Concept vises på bilutstillingen i Frankfurt og gir en tydelig pekepinn på at de ulike markedene rundt i verden har ulike behov og ønsker.

Audi ønsker gjennom konseptet å sjekke ut potensialet for å produsere en slik muskelbil og er nok mest opptatt av svarene de får fra amerikanske, russiske og saudiarabiske besøkende i Frankfurt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: