Mercedes CL blir S Coupé
Coupéen på S-Klassen var en overraskelse, bare fordi vi ikke visste den skulle komme. Men alle visste jo at det måtte komme en ny CL. Det er et mektig kjøretøy Mercedes-Benz debuterer i Frankfurt. Så vidt over fem meter lang på 295 cm akselavstand, 196 cm bred og med en høyde på 141 cm, er den bare 12 millimeter lavere enn sedan-søsteren. At den står på massive 21-tommere gjør den jo ikke akkurat mer tilbakeholdende. Allikevel har de klart å få denne til å se ganske myk ut. Det hjelper selvfølgelig at den ikke har noen B-stolpe – og det kan jo også tyde på at vi kan vente den som en cabriolet om ikke altfor lenge. Det hjelper også litt at fronten har fått preg av CLA selv om toppen av grillen har fått en litt reversert vinkel – antydninger av litt retro her? AMG-inspirert Imidlertid tror jeg ikke det nye styling-elementet til Mercedes, med sider der antydninger av profiler svinger seg muntert nedover dørene og ut i bakskjermene, er overdrevet på dette såkalte konseptet. Det virker som om denne er veldig nær neste års produksjonsutgave. Ta også den store bakruta – tradisjonelt og trygt CL-uttrykk. (saken fortsetter) Interiøret er rent S-Klasse med litt ekstra dessert. Masse spennende bruk av materialer og overflater, men jeg blir litt svett når jeg får beskjed om at finishen på innsiden av dørene er inspirert at de spisse fjellformasjonene i Utah. «Sensual clarity as an expression of modern luxury» står det i bruksanvisningen. Jeg vet ikke om akkurat det imponerer. Turbo V8 Det som også er litt betryggende er at selv om denne bilen inneholder – eller kan inneholde – alle S-Klassens Assistent-finesser, er det åpenbart at dette er en bil som er bygget for at DU skal kjøre den – ikke at den skal kjøre av seg selv. Bare det flatbunnede rattet og de nesten sensuelt smale girskiftmanualene bak rattet, sladrer om det. Slik den står her i Frankfurt er ikke dette noen tam styling-presentasjon, nei. Akkurat denne har en 4,6-liters twin-turbo V8 under panseret. Cirka 550 hester. Men profilen på denne bilen, SLS-aktig med langt panser, beskjeden hytte og kort hekk, tyder på at den har en layout som også er tilpasset V12-versjonene – og selvfølgelig alle AMG-mulighetene. Dette var et forfriskende innslag som krysser av i alle imponerings-boksene mine. Ikke bare fordi den er så overveldende. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |