[]
[] [firmabil.no] []

Range Rover går hybrid


Trygve Bæra



Range Rover og Range Rover Sport kan for første gang leveres med hybride drivlinjer. Selv om det ikke spares på kreftene, senkes utslippet med 26 prosent.

Land Rover er premiereklare med hybridutgaver av både Range Rover og Range Rover Sport på Frankfurt-utstillingen. Levering av de første biler til kunder skjer tidlig i 2014.

Hybridløsningen er basert på den sekssylindrede 3,0-liters dieselmotoren kombinert med en 35 kW elektromotor. Ytelsen er 340 hk, mens momentet topper seg på velvoksne 700 Nm.

Solid fraspark
I Range Rover Sport Hybrid, som er den letteste av de to modellene med 2372 kg, sørger dette for en akselerasjon fra 0 til 100 på 6,7 sekunder. Forbruket ved blandet kjøring er 0,64 liter/mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 169 g/km.

I ren elektrisk drift kan bilen kjøre i hastighet opp til 48 km/t over en strekning på 1,6 kilometer før dieselmotoren automatisk starter for å overta fremdriften og lade batteriene.

Uendret bagasjeplass
Batteripakken er plassert under gulvet i en beskyttende stålkasse. Den stjeler ikke plass verken fra bagasjerommet eller kupéen sammenlignet med standardutgaven.

At hybridløsningen fungerer i praksis har produsenten bestemt seg for å demonstrere ved å kjøre tre hybridbiler på «Silkeveien» til India.

Total distanse gjennom 12 land er 16.000 kilometer. I skrivende stund er omtrent en tredel av strekningen tilbakelagt, og kortesjen skal være i mål 15. oktober.

Oppgradert Discovery
Fra midten av november er Land Rover klar også med en ansiktsløftning av Discovery.

Ny grill, ny frontstøtfanger og nye frontlykter med LED-teknikk er de synlige endringene. Av ikke-synlige detaljer blir Discovery utstyrt med nye elektroniske førerstøttesystemer samt start-/stopp-system som sparer drivstoff.

Forbruket ved blandet kjøring er dermed nede i 0,80 liter/mil på den sekssylindrede dieselmotoren som yter 256 hk. Dette gir et CO2-utslipp på 213 g/km.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: