[]
[] [firmabil.no] []

Jaguar på nye veier


Jon Winding-Sørensen



Når Jaguar nå viser en ikke helt vellykket konseptbil i Frankfurt, er det bare én ting folk vil huske. Og det er det viktige: Jaguar kommer med en spennende bil.

Budskapet er helt klart – Jaguar må inn i nye segmenter og med en fleksibel arkitektur som tillater flere forskjellige modeller å bli bygget på samme plattform.

For å spre dette glade budskapet kom de til Frankfurt med noe blått som de kaller C-X17.

Og det er ikke bagateller vi snakker om da. Det er investert 1,5 milliarder pund i fabrikken i Solihull der det også skal skapes 1700 nye arbeidsplasser – alt dette for å gjøre den klar til at den nye generasjonen modeller skal rulles ut i 2015.

Den første bilen blir nok en sedan i C/D-segmentet, men soft-roaderen vil følge rett etterpå. Den vil sikkert bli noe i nærheten av dagens innsats – skal vi kalle den grovt modellert på en Cayenne – eller hva det nå er tilsvarende Folkevogn heter.

iQ(Al)
Det hele basert på en oppskrift som heter iQ(Al). Alle nye plattformer har noen fancy navn nå – dette er det beste så langt. Det betyr ganske enkelt at man er smart – og bruker aluminium. Jaguar-folkene sier det greit: - Alt vi kan tenke oss kan vi egentlig gjøre.

Ideen er altså høyere volum på samme produksjonslinje, og en modellmix som ville vært umulig med de gamle plattformene. Og som også gjør det mulig å reagere mye raskere enn før på markeder som forandrer seg.

Det er forresten verd å nevne at alle de nye modellene også skal få en egenutviklet motor igjen – dermed er man endelig kvitt alle gamle Ford-minner. Ikke for det, hadde det ikke vært for Ford hadde det nok ikke vært noen Jag i dag.

Kjedelig
Men nå er det det at den blå bilen som står i Frankfurt ikke akkurat sender et brå-stopp signal når du rusler forbi. Fargen er sløv, og hele designen er ganske slapp uten noen av de pregene man hadde ventet fra en Jaguar.

Fronten har riktignok noe av det vi ser frem til, men det er ikke noen åpenbare tegn på virkelig innsats på overflatebehandlingen her.

Dessuten så stemmer ikke proporsjonene – for eksempel blir avslutningen altfor høy og brå – ett inntrykk som forsterkes av antydningene av muskler på de bakerste panelene.

Den mangler simpelthen slike linjer vi er vant med fra Jaguar. 

 Interiøret er også – skal vi si – greit, men det ser i stor grad som en mockup som er satt sammen i hui og hast. Greit nok at det mangler treverk og skinn – det applauderer jeg faktisk, men det finnes egentlig ikke miljø der inne.

(saken fortsetter)

«Min mann»
Ian Callum, Jaguars designsjef, er virkelig «min» mann.  Han elsker hårete klassiske biler, og hva tror du han gjør under Pebble Beach weekenden? Jo, han reiser heller til Detroit og deltar i det fantastiske Dream Cruise ned Woodeward Avenue. Da er du blant gutta!

Så jeg tilgir ham gjerne at han gjorde denne jobben litt lettvint. Ingen kommer til å huske det som noe negativt allikevel. Det eneste minnet som blir etterlatt er at Jaguar er ute på nye og spennende veier og at vi kan vente noe virkelig smart fra deres nye formel: iQ(Al).

Og dere som absolutt må ha det inn med skjeer: dette er de data som er offentliggjort.  Lengde: 4718 millimeter, akselavstand: 2905, høyde: 1649, bredde: 1959, alt i millimeter. Høyde over havet: 213 millimeter.

Og hva som er det aller kuleste: de har fått Pirelli til å brande konseptdekkene. Nå står det Jaguar på dekksidene. Tilsvarende har ingen andre fått til ennå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: