De beste nybilgarantiene
Her er Forbrukerrådets ferske "dom" over importørenes nybilgarantier. Hele 12 bilmerker skiller seg positivt ut, mens tre får betegnelsen "de minst forbrukervennlige vilkårene". Mer forbrukervennlige vilkår, men det er fortsatt forskjeller mellom bilmerkenes garantibetingelser. Det er konklusjonen etter at Forbrukerrådet nå har fulgt opp bilgaranti-undersøkelsen fra 2011. Den forrige undersøkelsen ble publisert i oktober 2011, etter at alle bilmerkene hadde innført minimum 5 års garanti på nye biler. Forbrukerrådet fant da at det kun var tre bilmerker som hadde "gode garantivilkår" - BMW, Kia og Toyota. - Det er svært utfordrende å forstå hva du har krav på når noe er galt med bilen, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland. - Garantiheftene er vanskelige å orientere seg i, og det er alvorlig. Når jeg ikke forstår rettighetene mine, er det også dårligere sjanse for at jeg benytter meg av dem. Kraftig forbedring Denne gangen mener Forbrukerrådet at 12 merker utmerker seg positivt - av ulike årsaker. De mener at fem merker tilbyr middels garantivilkår, mens tre tilbyr garantivilkår som er mindre forbrukervennlige enn snittet. Dekker det meste Forbrukerrådet peker på at det likevel er forskjeller mellom importørene. Mens de fleste svarer "ja" til garantidekning på samtlige 25 komponenter, tar seks av dem forbehold om særskilt vurdering og to oppgir at enkelte komponenter ikke er like godt dekket. Undersøkelsen avdekker også at importørene tilbyr ulike vilkår knyttet til lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og veihjelp. Det er også forskjeller knyttet til garanti på ekstrautstyr, garantiutløpskontroller og andre garantirelaterte forhold. Dette er Forbrukerrådets rangering av de 20 personbilmerkene som inngår i undersøkelsen: De mest forbrukervennlige vilkårene med 7 års nybilgaranti:
De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti:
Middels forbrukervennlige vilkår:
De minst forbrukervennlige vilkårene:
- Huyndai og Kia skiller seg ut med de mest forbrukervennlige vilkårene med sju års garanti. Det er eksempler til etterfølgelse! Særlig Citröen, Mercedes og Suzuki bør la seg inspirere, anbefaler Randi Flesland. Garanti på ekstrautstyr? Bare Citroen oppgir at ekstrautstyr ikke omfattes av deres garanti. 10 importører spesifiserer at utstyret må være originalutstyr, mens tre svarer at utstyret må være levert av importør. To importører - Suzuki og Toyota - opplyser at garantien dekker både originalutstyr og utstyr levert av importør. Subaru garanterer i tillegg utstyr levert av merkeforhandler. Ett bilmerke har garantiutløpskontroll Bare ett merke - Subaru - opplyser at de sender slike innkallinger til sine kunder. Opel og Volvo opplyser imidlertid at de planlegger å innføre garantiutløpskontroll i løpet av 2013. Må serviceprogrammet følges? Bare én importør - Suzuki - forlanger at kunden må følge serviceprogrammet for at garantien skal være gyldig. Alle de andre opplyser at garantien opprettholdes selv om serviceprogrammet ikke følges. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service. Krever ikke merkeverksted eller "originaldeler" Dette forholder importørene seg til. Samtlige anbefaler imidlertid at service utføres ved merkeverksteder, men alle aksepterer at kunden benytter uavhengige verksteder til å utføre service. Samtlige importører anbefaler at originaldeler benyttes når bilen vedlikeholdes, men alle aksepterer likevel at kunden benytter "uoriginale" deler, altså deler som ikke er autorisert av fabrikk/importør. Importørene opplyser at deres garantier ikke omfatter "uoriginale" deler som er brukt av et uavhengig verksted. Garantien vil heller ikke dekke eventuelle følgeskader som oppstår etter at en slik del har sviktet. Forbehold ved lakk- og gjennomrustingsgaranti Syv av de 15 merkene som krever jevnlig kontroll, aksepterer at lakk- og gjennomrustingskontroll utføres av et uavhengig verksted, mens åtte krever at kontrollen må gjennomføres av merkeverksted, men gjerne i sammenheng med generell service på merkeverksteder. Mercedes-Benz krever at kontrollen gjennomføres hos et merkeverksted, men tilbyr ikke kundene separat kontroll frikoblet fra ordinær service. Det betyr at det ikke er mulig å kombinere Mercedes-Benz lakk- og gjennomrustingsgaranti med service hos et uavhengig verksted. Veiassistanse Her kan du lese hele rapporten Fakta om undersøkelsen Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per epost i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |