[]
[] [firmabil.no] []

Få vet hva det koster å «tanke» elbilen


Terje Ringen



Interessen for elbiler har vokst kraftig de siste årene. Likevel viser en fersk undersøkelse at de færreste vet hva det koster å kjøre på strøm.

La oss starte med fasiten - mens en bensindrevet bil, grovt estimert, har en drivstoffkostnad på rundt én krone per kilometer, koster strømmen som går med for å kjøre en el-bil like langt kun mellom 15 og 25 øre.

Kjører du i gjennomsnitt 15.000 kilometer i året, tilsvarer fort besparelsen en ferietur for familien.

Strømleverandøren Fjordkraft har ved hjelp av InFact undersøkt hvor mange som er kjent med disse markante forskjellene, og resultatet er oppsiktsvekkende.

Kun seks prosent av kvinnene og 20 prosent av mennene i undersøkelsen oppga riktig kostnad.

Hele 67 prosent vedgikk at de ikke visste svaret, mens de resterende valgte feil svaralternativ.

Mye å forholde seg til
Kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft skjønner at det er vanskelig å orientere seg i faktajungelen omkring el-biler.

- Bilens rekkevidde og pris er vel de to faktorene som vies størst oppmerksomhet når man vurderer å kjøpe elbil, mens fordeler som bompengefritak, gratis parkering og – ikke minst – kjøring i kollektivfeltet naturligvis også diskuteres, sier Tjomsland.

- Få synes opptatt av det vi kanskje kan kalle drivstofføkonomien – for å låne et begrep fra bensinbil-terminologien – samtidig som realitetene her jo taler for seg, fortsetter Tjomsland.

«Allemannseie»
Etter en sped start med småbiler som blant annet Think og Buddy som de dominerende, har el-bilsalget det siste året skutt fart med stadig flere merker og modeller.

Mitsubishi i-Miev med sine Citroën- og Peugeot-søsken gjorde elbilen langt mer anvendelig enn de (stort sett norske) modellene som dominerte tidligere. Og med Nissan Leaf kom en fullverdig familiebil, forutsatt at man greier seg med en begrenset rekkevidde.

De siste månedene har tålmodige Tesla-kunder, etter årevis på venteliste, endelig fått utlevert sine biler. Samtidig er interessen for Leaf fortsatt for oppadgående etter at Nissan har lansert sin nye Europa-modell.

6 av 100
I august var andelen el-biler hele seks prosent av nybilsalget i Norge. Det viser registreringsstatistikken for august fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Etter årets første åtte måneder utgjør elbilene 3,4 % av det totale nybilsalget, opp fra 2,6 % samme periode i fjor.

Ved utgangen av august var det registrert nesten 15.000 el-biler og ladbare hybrider i Norge, og tallet ventes å øke kraftig de neste årene.

- Strøm fra fornybar energi er den reneste formen for energi som er å få kjøpt, og det er gledelig å registrere at den i større og større grad erstatter bensin og diesel på landeveien, avslutter Tjomsland.

Spørsmål: Vet du hvilken strømkostnad en el-bil har per kilometer?

 

Kjønn

Total

Mann

Kvinne

En bensindrevet bil har en drivstoffkostnad på cirka én krone per kilometer. Vet du hvilken strømkostnad en el-bil har per kilometer?

5-15 øre

15,9%

6,6%

11,4%

15-25 øre

19,8%

6,2%

13,2%

25-50 øre

6,4%

3,5%

5,0%

Mer enn 50 ør

4,0%

2,9%

3,5%

Vet ikke

53,8%

80,9%

67,0%

Total

100,0%

100,0%

100,0%

Utfører: InFact Norge 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: