[]
[] [firmabil.no] []

Kjappe og åpne


Terje Ringen



Porsche utvider stadig 911-programmet. Nå er turen kommet til 911 Turbo og Turbo S i Cabriolet-utførelse.

Disse modellene har en stor tilhengerskare i California, så hva er vel da mer naturlig enn at de avdukes på bilutstillingen i Los Angeles i november?

Fra før har Porsche 911 Carrera og Carrera S i Cab-versjoner, og nå dobles altså utvalget.

Bortsett fra takløsningen deler 911 Turbo Cabriolet det meste med coupéen som vi hadde gleden av å prøvekjøre forrige måned.

LES: Våre førsteinntrykk av Porsche 911 Turbo S

Det innebærer turbomatede 3,8-liters boxer-seksere med 520 hestekrefter i 911 Turbo og 560 i S-utgaven.

Akselerasjonen er nesten like kjapp som i den lukkede utgaven. En 911 Turbo Cabriolet bruker 3,5 sekunder til 100 km/t mens Turbo S løser samme oppgave på 3,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 318 km/t.

Med slike krefter og ytelser, er bilene imponerende lite drikkfeldige – de skal klare seg med et snittforbruk på 0,99 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 231 gram per kilometer.

Når vi sammenligner med forgjengeren er effekten økt med 30 hestekrefter, akselerasjonen forbedret med 0,2 sekunder og forbruket redusert med inntil 15 prosent.

Som i 911 Turbo Coupe, er det kun PDK dobbel clutch girkasse som gjelder. Den kan kjøres på automatikk eller styres manuelt via hendler på rattet og er utvilsomt blant bransjens aller kjappeste.

Hvis du syns en 911 Carrera er passe bred over rumpa, så vit at Turbo-versjonene har 28 mm bredere skjermer. Det syns godt bakfra, spesielt når den kjøres åpen.

Om du overraskes av en plutselig regnskur trenger du ikke stoppe for å få på kalesjen. Det skjer automatisk i løpet av 13 sekunder i hastigheter på inntil 50 km/t.

Porsche 911 Turbo / Turbo S Cabriolet kommer på markedet i desember. I Tyskland er prisene henholdsvis € 174.431 og € 207.989. Regn med rundt 2,5 millioner kroner for toppmodellen med norske avgifter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: