Adam med særpreg
NETTKJØRT: Adam er nok mest attraktiv for Eva. Han er for lite «maskulin» for de kundene som legger mest vekt på kjøreegenskaper. Voksenopplæring for dere som ikke har lært modellbetegnelsene på Opels småtass: Jam, Glam og Slam. Som innstegsmodell heter den bare Adam, med 1,2-liters bensinmotor med 70 hk – og en spartansk utstyrsliste inkludert 15-tommers stålfelg. Deretter kan du legge på ca. 10.000 kroner for hvert av nivåene Jam, Glam og Slam. Produsenten selv er ikke beskjeden når de beskriver særpreget til de tre. Jam er ungdommelig og motebevisst, Glam er elegant og sofistikert, mens Slam er sportslig og «ganske maskulin». Valgmuligheter til tusen Stemningsbelysningen inne i bilen kan varieres med åtte ulike fargetoner, og dessuten kan innertaket, som ekstrautstyr til 2500 kroner, forvandles til en stjernehimmel ved hjelp av 64 LED-lys som er innfelt i taket. Så er jo spørsmålet: Når har man anledning til å kikke på stjernene? Om dette ikke er nok av valgmuligheter, finnes også flere designpakker og en meny av 31 felger – slik at det alt i alt finnes flere tusen forskjellige kombinasjoner. Du kan med andre ord virkelig sette ditt individuelle preg på bilen – hvis du tør. Hos Opel Norge har de nylig signalisert at de vil redusere antall varianter i sitt modellprogram. Ikke lett når de får Adam i fanget. Bare bensin Med et relativt beskjedent dreiemoment må du være forberedt på å bruke girspaken flittig, både i motbakkene og ved aktiv kjøring på svingete veier. Likevel preges kjøreegenskapene mer av den korte akselavstanden og et ganske stivt oppsett. Hjulopphenget svelger ikke ujevnheter i stor nok grad til at vi kan kalle bilen komfortabel. Vår prøvebil står på 17-tommers felg. Du oppnår noe bedre kjørekomfort ved å velge en mindre ekstrem hjuldimensjon, enten 15- eller 16-tommer. Fin førerplass Sikten fra førersetet er også fullgod i alle retninger. I baksetet er det verre, verken benplass eller takhøyde kan på noen måte kalles komfortabel. Og hvis du skulle tenke på å plassere et barnesete i baksetet, har du en utfordring hver gang du skal ha barnet inn og ut i denne 3-dørs bilen. Et bagasjevolum på bare 170 liter understreker at Adam ikke er noen familiebil. Men den er et friskt designpust – og den eneste bilen vi har kjørt på mange år som frir til kvinner i en slik grad at de benytter anledningen til å «snakke bil» når vi parkerer.
Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Mini, Fiat 500, Audi A1 og Citroën DS3 kan plasseres i samme bås. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |