[]
[] [firmabil.no] []

Volvo-versting


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Vi kommer kanskje feil ut i dyreverdenen når vi kaller Volvo S60 T6 AWD «ulv i fåreklær». Faktum er at den ser ut som et lam, men sparker som en hest.

At den sparker som en hest har også en bakside, og den heter forbruk. Med en motorytelse på ubeskjedne 304 hk, er det ingen overraskelse at Volvo S60 T6 AWD langt fra er noe lam når det gjelder CO2-utslipp.

Den stiller sterkt, ikke bare når det gjelder krefter, men også prisen understeker at Volvo på dette nivået vil konkurrere med Audi og BMW om kundene som vil ha et sportslig kjøretøy.

Prisen får selvfølgelig lide på grunn av avgiftene på den store motoren, men bilen har også et utstyrsnivå som bidrar til å skyve den opp på øverste hylle. Ekstrautstyret beløper seg til 130.000 kroner, hvorav 79.500 i fabrikkmontert utstyr og 50.900 i annet tilleggsutstyr.

Skinnet bedrar
Eksteriøret på denne verstingen skiller seg ikke vesentlig fra det vi finner på en vanlig S60. Bortsett fra 18-tommers sportslige «Diamond Cut»-felger og litt mer staffasje i fronten, er det lite som røper hva som befinner seg under panseret.

Hva som skjuler seg bak de ulike knappene og menyfunksjonene, gir et tydeligere bilde av det ekstraordinære. Her er bare et utvalg:

Sportschassis, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, Premium Sound multimediasystem med 7-tommers skjerm, oppvarmet ratt, andre generasjon City Safety samt både syklist- og fotgjengervarsling med full autobrems.

Dessuten leveres bilen med Volvo On Call assistansesystem med sporing av stjålet bil og fjernstart av parkeringsvarmer via SMS.

Sportslig
Bortsett fra Polestar- og R-versjonene, er S60 T6 AWD det vasseste du finner på Volvo-menyen. Sprintøvelsen fra null til hundre går unna på høyst respektable 6,5 sekunder.

Til tross for at ekvipasjen har en vekt på nærmere 1700 kg, er den ikke plagsomt understyrt ved aktiv kjøring på svingete veier. Det senkede sportschassiset gjør sitt for å redusere krengningen, og Haldex-systemet sørger for at bakhjulene hele tiden har noe trekkraft i hårnålssvingene.

Den fartsavhengige servostyringen er presis og akkurat passe kontant til å underbygge den sportslige følelsen.

Beskjeden plass
Dette er ikke bilen du kjøper for bagasje- og bakseteplassens skyld. Coupé-formen gagner verken innvendig høyde i baksetet eller volumet i lasteavdelingen. 380 liter er omtrent 100 liter mindre enn hva konkurrentene fra de tyske premium-produsentene kan vise til.

På den annen side er plass-spørsmålet løst hvis du gir slipp på den elegante sedanen og heller velger stasjonsvognen V60 med tilsvarende motor og oppsett. Der får du naturlig nok mer takhøyde i baksetet, samtidig som bagasjerommet svelger 430 liter.

FAKTA Volvo S60 T6 AWD Summum

Motor:

6-syl. bensin, 2953 ccm

Effekt:

224 kW (304 hk) v/5600 o/min.
440 Nm v/2100-4200 o/min.

Mål:

464 x 187 x 148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

278 cm

Egenvekt m/fører:

1674 kg

Bagasjevolum:

380 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek.

Toppfart:

250 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,99 l/mil

CO2-utslipp:

231 g/km

Pris fra:

kr 836.400

Pris som prøvekjørt:

kr 966.300

Konkurrenter: Motorsterke versjoner av bl.a. Audi A4 og A5, BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: