[]
[] [firmabil.no] []

Opel løfter Insignia


Terje Ringen
Foto: Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKKET: Opel har foretatt et ansiktsløft på Insignia. Samtidig innlemmer de et nytt medlem i familien – Insignia Country Tourer. Vi har kjørt den.

Det er fem år siden Insignia kom på markedet. Overgangen fra forgjengeren Vectra var enorm, både med hensyn til design, størrelse og opplevd kvalitet. På mange områder ligger Insignia nært opptil konkurrerende modeller fra premium-produsentene, og for dette ble den kåret til Årets Bil i Europa 2009.

Nå er tiden moden for en facelift, og ikke minst en teknisk oppgradering som bl.a. innebærer nytt interiør med mer oversiktlig dashbord og instrumentpanel, samt nye drivlinjer som tilfredsstiller stadig strengere utslippskrav.

Ryddig
Dersom du hører til blant dem som synes Insignia hadde vel mange brytere og innstillingshjul på dashbordet, har du noe å se frem til. Her er det ryddet kraftig opp og en rekke av knappene er erstattet med en touchpad som er plassert mellom setene hvorfra de fleste funksjoner styres.

I tillegg har nye Insignia-modeller en stor 8-tommers berøringsskjerm øverst på dashbordet, og den kommuniserer glimrende med moderne smartphones via egenutviklede Opel-apper.

Du kan lese mer om alle forbedringene i november-utgaven av Bil, her konsentrerer vi oss om den nye modellvarianten – Cross Tourer.

Pyntet stasjonsvogn
Enkelt sagt er det en Insignia Sport Tourer, eller stasjonsvogn, som er utstyrt med firehjulsdrift og pyntet med detaljer som gir off-road-assosiasjoner.

Cross-utgaven er 7 mm lengre og 13 mm høyere enn stasjonsvognen, hvilket ikke gjør noen merkbare utslag for kjøreegenskaper eller fremkommelighet.

Du finner «skliplater» under fangerne foran og bak samt dekor nederst på sidene. Dessuten er det lagt inn en metallplate for beskyttelse under motoren.

Norgesbil
Insignia Cross Tourer leveres med tre alternative motorer og manuell eller automatisk girkasse, men Opel Norge gjør valget enkelt ved kun å markedsføre én variant.

Den har en 2,0-liters dieselmotor med 163 hestekrefter og 350 Newtonmeter i kombinasjon med 6-trinns automatgirkasse.

Utstyrsnivå Premium innebærer at det meste av utstyr er standard, som 18-tommers aluminiumfelger, EGR ergonomiske sportsseter kledd i perforerte skinn, adaptiv cruise-kontroll, et påkostet lydanlegg fra Bose, avansert navigasjon, flexi ride chassis og Opel Eye frontkamera med skiltlesing og kollisjonsvarsling, for bare å nevne noen av godbitene.

Mye for pengene
Her får du en velutstyrt bil til konkurransedyktig pris. Skal du opp i en tilsvarende utstyrt Passat Alltrack, en naturlig konkurrent, må du ut med et vesentlig høyere beløp. Tillegget blir enda større om du sammenligner med en Volvo XC70.

Utvalget av drivlinjer var begrenset under den internasjonale presselanseringen i Frankfurt, så vi fikk ikke kjørt «den norske kombinasjonen».

Vi prøvde imidlertid den aktuelle motoren, 2.0 CDTi 163 hk i kombinasjon med manuelt gir, og den har et bra dreiemoment og vil utvilsomt fungere godt som vinterbil takket være firehjulsdrift.

En tillatt hengervekt på 2 tonn vil vel dekke de fleste normale campingvogner og båthengere.

Bilen oppfører seg bra på asfalterte landeveier, og er godt støydempet, selv i høye hastigheter på motorvei. Men noen racer er den ikke, selv om man aktiverer Sport-knappen som gir litt tyngre styring og litt mer direkte gassrespons.

Opel har hatt bra suksess med sin kompakt-SUV Mokka, de har ryddet kraftig opp i modellutvalget for sine øvrige modeller, og med Insignia Cross Tourer tar de steget inn i en ny nisje som til nå har vært dominert har Volkswagen-familien, Volvo og i en viss grad Subaru.

Bilen er på plass i Norge i november.

FAKTA Opel Insignia Country Tourer 4x4 A6

Motor:

4-syl. Turbo diesel, 1956 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/4000 o/min.
350 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

492 x 186 x 153 cm (L/B/H)

Akselavstand:

273,8 cm

Egenvekt m/fører:

1843 kg

Bagasjevolum:

540-1530 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,4 sek.

Toppfart:

200 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,64 l/mil

CO2-utslipp:

169 g/km

Pris:

kr 479.900

Konkurrenter: VW Passat Alltrack, Volvo V70 Cross Country, Subaru Outback, Audi A4 Allroad, Peugeot 508 RXH


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: