[]
[] [firmabil.no] []

Debut med nye motorer


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKK: V60, S60 og XC60 er først ut med Volvos helt nye, drivstoffgjerrige motorer. De første norske kundene får bil før jul.

De nye motorene, med betegnelsen Volvo Engine Architecture (VEA), er utviklet av et svensk ingeniørteam. Det var en ambisiøs målsetning som dette teamet la til grunn: Motorene skulle ha god drivstofføkonomi, lav miljøpåvirkning og gi høy kjøreglede til en attraktiv pris.

– Dette er den mest omfattende oppgraderingen av modellprogrammet i selskapets historie, sier pressesjef Duncan Forrester i Volvo Cars til BilNorge.no under den internasjonale presselanseringen av motorene i Sør-Frankrike denne uken.

Bare 4-sylindrede
For å rasjonalisere produksjonen er hele den nye motorserien 4-sylindret med to-liters slagvolum. Dieselversjonen er basert på common rail-prinsippet, mens bensinmotorene har direkte innsprøytning.

Det kommer fire bensinmotorer, med ytelse på henholdsvis 150, 180, 245 og 306 hk. På dieselsiden er bare én motor klar foreløpig. Den kalles fortsatt D4 og går et trinn opp i ytelse, som beskrevet senere i teksten. 

– Vi ser på dette som første skritt mot total uavhengighet for Volvo, sier Duncan Forrester – her er det ikke samarbeid eller fellesproduksjon med andre bilprodusenter.

Han gir også et lite hint til en av konkurrentene: – Her slår vi motorer som er produsert i for eksempel Bayern, både når det gjelder ytelse og forbruk, sier han.

Snillere
Generelt kan vi si at den nye motorserien har lavere vekt og leverer høyere ytelse med mindre motorvolum enn dagens sekssylindrede motorer, samtidig som de bruker mindre drivstoff enn den nåværende generasjonen av firesylindrede motorer.

Et eksempel på hva som skjer med forbruket, og tilhørende CO2-utslipp, er at D4-motoren – dieselmotoren som i dag har 163 hk og et forbruk ved blandet kjøring på 0,49 liter/mil – får løftet ytelsen til 181 hk samtidig som forbruket synker til 0,43.

Dette betyr at CO2-utslippet synker fra 129 til 112 gram/km.

Som sjåfør merker du lite til disse «miljøgreiene» som skjer i maskinavdelingen. Det du derimot vil merke, er at bilen har blitt sprekere.

Akselerasjonen fra null til hundre tar et solid steg ned – den synker fra 9,4 til 7,6 sekunder.

Den største prosentvise reduksjonen i forbruk finner vi på de største motorene. For eksempel vil den nye T6-bensinmotoren, som fortsatt heter det selv med fire sylindere, ha en ytelse på 306 hk og et forbruk på 0,67 liter/mil.

Dagens T6 med 304 hk, riktignok i kombinasjon med AWD, har et forbruk på 1,02 liter/mil.

Lanseres i høst
Motorene bygges ved Volvo Cars egen motorfabrikk i Skövde, og nesten 20.000 motorer vil bli produsert i år. Innen utgangen av året er produksjonen oppe i 2000 enheter i uken.

De første modellene som får de nye motorene, er Volvo S60, V60 og XC60. Utpå nyåret vil de være på plass også i V70, XC70 og S80.

De nye motorene vil ikke fortrenge de eksisterende 5- og 6-sylindrede motorene – i hvert fall ikke før den kommende SPA-plattformen er lansert i 2014/2015. De kan nemlig ikke kombineres med AWD ennå, så dere som sverger til firehjulsdrift får fortsatt kjøre de velprøvde motorene.

Sportmodus
Parallelt med de nye motorene har Volvo tatt i bruk en ny åttetrinns automatkasse, både for å forbedre drivstofføkonomien og for å gi kjørekomforten et løft.

Tidligere har Volvo blitt kritisert for at det var vanskelig å kjenne noen forskjell når du valgte Sportmodus. Med de nye motorene merker du virkelig at det skjer noe når du vipper girvelgeren over i Sport.

Girskiftet blir kjappere, turtallet legger seg merkbart høyere, og ved frisk kjøring og tunge gasspådrag holder girkassa lengre på turtallet. Dette har ikke egentlig noe med motorene å gjøre, men hvordan Volvo har programmert samspillet mellom motor og girkasse.

FAKTA Volvo V60 D4 aut.

Motor:

4-syl. diesel, 1969 ccm

Effekt:

133 kW (181 hk) v/4250 o/min.
400 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

464 x 186 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

277,6 cm

Egenvekt m/fører:

1700 kg

Bagasjevolum:

430 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2-utslipp:

112 g/km

Pris fra:

kr 415.300

Lansering i Norge:

November/desember.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: