[]
[] [firmabil.no] []

Frankfurts best skjulte


Jon Winding-Sørensen



Langt oppe i en annen etasje, bak tette vegger, ramlet vi rett oppi Kinas prestisjeste personbil. Hongqi. Kanskje bedre kjent som Røde Flagg.

Det var Johnson Controls som hadde tatt den med. De er storleverandør av interiørdesign og interiør-detaljer også til kinesisk bilindustri. Og det er klart at det er morsomt å vise frem at de er involvert i limousinen over alle limousiner.

Nå sto den klemt inne i et hjørne, jeg måtte fjerne tre skrytplakater for å få såpass mye av den i en ramme som jeg tross alt har klart, og selv om det var interiøret vertskapet gjerne ville fortelle om, var det umulig å få noen til å låse opp dørene.

Samma det, nå har jeg tatt på et Rødt Flagg også.

Ikke første gang forresten. Jeg har sikkert fortalt at jeg besøkte Shanghai en gang på tidlig åttitall, da ble vi faktisk fraktet rundt i en ganske gammel Hongqi – kuriøst. Særlig plysjinteriøret.

Men nå er det altså en ny generasjon Røde Flagg på gang, 55 år etter at den første debuterte. Og den nye modellen er ganske interessant, først og fremst av politiske årsaker.

Mest import
Frem til nå har 70 prosent av nye biler i Kina kommet fra en oversjøisk produsent – kanskje bygget i Kina, men allikevel en inntrenger.

Og – enda verre – 80 prosent av de som ble kjøpt inn av offisielle myndigheter, var utenlandske. Med Audi i spissen, men siden 2009 er også Mercedes-Benz og BMW inkludert på listen over «offisielle kjøretøy».

Den nye toppledelsen, med president Xi Jinping i spissen, jobber veldig for å fremme «kinesiskheten» og for å slå ned på korrupsjon og åpenbart misbruk av offentlige midler.

Det later til at den nyeste Hongqi er i sentrum av den iøynefallende delen av denne innsatsen.  Sinologer forteller oss at Kina gjerne vil vise verden at de står på egne føtter, at de ikke vil speile utenlandsk innflytelse, og at det å kjøre rundt i tyske biler, kanskje ikke vil gi det riktige inntrykket nå.

Dessuten vil det selvfølgelig være et håndslag til hele den kinesiske bilindustrien dersom vanlig publikum ser at de øverste lederne nå begynner å kjøre lokale produkter, og at det ser ut som om disse bilene gjør det like bra som de importerte.

Prestisje
Zhu Huarong, visepresident hos Chang’an – den eneste kinesiske bilprodusenten som stilte ut i Frankfurt i år - sa det veldig klart. «Jeg håper at Red Flag overlever», sa han. «Går det merket under, vil det være et stort slag for alle som jobber i kinesisk bilproduksjon. Det er intet kinesisk bilmerke som har større prestisje. Dersom det får suksess i de øverste rekker, vil det være en seier for hele vår bilindustri» 

Men han føyde til at volumet som det offentlige kjøper er forholdsvis lite. Selv har han nettopp solgt 1500 Raeton sedaner til forskjellige regjeringskontorer. Kommersielt er det derfor den vanlige konsumenten man må sikte mot, «men derfor er det viktig at vi får drahjelp til å fokusere på våre egne merker».

Det er FAW – en av de fire store – som produserer Hongqi, (samtidig som de lisensbygger sammen med bl.a. VW, Audi, Toyota og en rekke andre), og de tar åpenbart Rødt Flagg på alvor.

De hadde samlet 1500 av sine egne designere og ingeniører for å utvikle det nye flagget «Klart for det 21. århundre».

Tung investering
De har satt av en milliard Renminbi (omtrent det samme i norske kroner) for å pushe merkevaren mellom nå og 2015 og har allerede investert 5,2 milliarder i den nye modellen.

Ved slutten av august hadde statlige kontorer allerede mottatt 1000 eksemplarer av den nye H7-modellen – mens 330 hadde gått til lokale kunder.

Men mens de «offentlige» bilene blir solgt direkte, skal FAW selge til privatkunder gjennom «livsstilsentra» - «der kundene kan interact direkte med modellserien tilsvarende slik de opplever det i en Apple butikk».

Det er ni slike på plass allerede, og fire til skal opp i år, mens det er planlagt syv eller åtte nye «Hong Guan» neste år.

Strategisk
Den i Beijing ligger forresten vegg i vegg med flagship-butikkene til Bugatti, Lamborghini, Rolls-Royce og Ferrari.

Prisene er ikke vanvittig høye, den billigste starter på rett under 300.000 kroner (E-klasse pris), men – som de sier – på en av våre Audi A6L får vi 50 prosent av fortjenesten. På denne får vi 100 prosent.

For private kunder er det bare to motoralternativer. En to-liter turbo-firer med 201 hk og 260 Nm, eller en V6 på 3 liter med 228 hk og 300 Nm – begge bruker en sekstrinns automat.  Bilen måler 510 x 188 x 149 cm og har en akselavstand på 297 cm. 

Sånn sett var det morsomt å møte deg, og det skal bli spennende å følge med på hvordan det kommer til å gå. Men det haster vel egentlig ikke med å møtes igjen? Så spennende var du egentlig ikke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: