Hybridbiler: |
Thor Fredrik Sundene |
Først publisert i Bil 2/3-2013.
Toyota har lenge vært pionerer på hybridbiler, helt siden Prius kom som deres første modell med kombinert bensinmotor og elektrisk drift i 1997-98. I fjor var over 90 prosent av salget av hybridbiler fra Toyota eller søstermerket Lexus.
Faktum er at for deg som er ute etter en brukt hybridbil, kan Toyota Prius i dag være et godt kjøp. Bilen er blant de mest feilfrie bilmodellene på markedet, viser flere forbrukerundersøkelser.
Prisfall
Autolease Norge, landets nest største billeasing-selskap, har denne kommentaren:
– Hovedgrunnen til prisfallet på brukte hybridbiler er konkurransen fra import. Tollbarrierene er små, det er bare ca 25 000 kroner i avgift på en 3 år gammel Toyota Prius. Prisnivået må i større grad tilpasses EU-priser enn det vi tradisjonelt er vant til, sier Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease Norge.
Han innrømmer at Autolease har bommet noe på restverdi for Prius.
– Det må sees på som et skoleeksempel som vi har lært av, og det må selvfølgelig tas med i vurderingen av andre hybridbiler, sier Marthinsen.
Skepsis vil forsvinne
Leaseplan Norge, landets største billeasing-selskap, tror at skepsisen til brukte hybridbiler vil forsvinne etter hvert.
– Men vi har fortsatt det forholdet at engangsavgiften på disse bilene er svært lav. Med andre ord kan de bli følsomme for bruktprisnivået i resten av Europa, sier markedsdirektør Marius Paus.
Han peker på at tilbudet av hybridbiler inntil nylig har vært begrenset til Toyota Prius og den Prius-lignende Honda Insight pluss visse Lexus-modeller. Alle modellene er sedan eller kombikupé, med visse begrensninger i bagasjeplass sammenlignet med de bilene nordmenn vanligvis kjøper.
– Vår erfaring er at verdifallet på Prius er på linje med sedaner med bensinmotor, sier Marius Paus.
Tilliten øker
Toyota er nå i ferd med å lykkes i å skape tillit til hybridbiler, mener Leaseplan.
– De første rapportene om at Prius er den mest feilfrie Toyota er i ferd med å komme. I tillegg er teknikken innført i andre og mer vanlige modeller som Auris og Yaris. Auris hybrid stasjonsvogn kan fort bli en suksess i Norge, mener Marius Paus.
Hos Toyota Norge har de stor tro på den nye syvseters Prius + Seven, både som familiebil og ikke minst som taxi.
En rekke andre bilmerker er nå enten kommet på markedet med hybridmodeller – eller er i ferd med å lansere nye slike modeller med kombinert forbrenningsmotor og elektrisk drift.
Jazz-hybrid
Honda Jazz er en av de ferske hybridmodellene. Den er en kompakt småbil, på linje med Toyota Yaris hybrid. Opel Ampera ønsket importøren å få inn som elbil med de avgiftsfordelene det innebærer, men også den er definert som hybridbil av norske myndigheter. Ut desember i fjor var det registrert 178 nye Honda Jazz hybrid og 158 Opel Ampera.
De øvrige hybridbilene fra Audi, BMW og Mercedes-Benz ble bare levert i mindre antall i fjor. Men Peugeot solgte 81 stk av 3008 Hybrid og 75 stk av den firehjulsdrevne 508 RXH, og Citroën leverte 41 DS5 Hybrid ut desember 2012, ifølge oversikter fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Etterspørsel
Brukte Toyota Prius er lett å få tak i, de fleste er nyere årganger fra 2008 til 2011.
– Brukte Auris Hybrid forsvinner med en gang, de er nesten ikke innom her før de er solgt videre. For brukte Prius er den rimeligste modellvarianten den som står lengst, de dyrere variantene selges lettere, sier administrerende direktør Henrik Junker i Toyota Asker og Bærum AS. Dette er en av de større Toyota-forhandlerne her i landet. Og vi får samtidig vite at brukte Prius i den senere tid er blitt en bestselger blant bruktbilene hos denne forhandleren.
I løpet av 2013 kommer en rekke nye hybridmodeller på markedet. Det gjelder Ford og Volvo, Mitsubishi og Volkswagen. Men også prestisjemerkene Porsche, Audi, BMW og Mercedes-Benz har flere nye hybridmodeller på beddingen.