[]
[] [firmabil.no] []

Moderate hester


Thor Fredrik Sundene



BILØKONOMI: Ola Bilist er ikke så opptatt av motorstyrke og hestekrefter som Søta Bror. Derimot kjøper vi mer velutstyrte biler enn våre naboer i øst.

Først publisert i Bil 4-2013.

Det er uten tvil det norske avgiftsnivået på nye biler som bremser nordmenns kjøpelyst når det gjelder motorstyrke. Pristillegget for stor og sterk motor er svært mye høyere her i landet enn i for eksempel Sverige og Tyskland, rett og slett fordi norske engangsavgifter rammer økt motorytelse med full tyngde.

Vi kan enkelt si det slik, når vi tar utgangspunkt i en oversikt fra Opplysningsrådet for Veitrafikken over registrerte nye personbiler i 2012:

Småbiler selges vanligvis med motorer mellom 60 og 100 hk ytelse i Norge. Dette gjelder i klassen fra de minste, som for eksempel Toyota Aygo og Skoda Citigo og opp til de litt større småbilene Toyota Yaris og Volkswagen Polo. De fleste småbilene har bensinmotor, og det er for disse bilene diesel-andelen har sunket raskest det siste året.

Biler i kompaktklassen som Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Auris etc. har som regel motorer på fra rundt 90 til rundt 120 hk. Toyota Auris leveres i de fleste tilfellene som hybrid, altså med kombinasjonen bensinmotor og elmotor. Søstermodellen Prius leveres bare med hybriddrift.

Mye leasing

Større familiebiler som VW Passat, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volvo V60 bestilles som regel med motorytelse mellom 105 og 140 hk, de fleste nordmenn velger nok fortsatt dieselmotor i denne klassen.

Her finner du mange leasingbiler, firmabiler som er leaset for vanligvis tre år. Disse bilbrukerne må holde seg innen bestemte prisrammer som er fastsatt av arbeidsgiver, og ekstra motorsterke varianter av firmabiler blir som regel for dyre. De fleste familiebiler leveres i dag med rikholdige utstyrspakker som skinnseter, navigasjon, avansert lydanlegg og annet som slett ikke betyr at prisrammen for leasingbilen overskrides.

Firehjulsdrift

Kompakte firehjulsdrevne biler som Mitsubishi ASX, Skoda Yeti, Suzuki SX4, Subaru XV kjøpes som oftest med motorer fra 100 til rundt 120 hk, noen av dem opp til 140 eller 150 hk. Mitsubishi og Skoda leveres også med tohjulsdrift og til rimeligere pris.

Firehjulsdrevne biler – eller mellomstore SUVer – i familieklassen leveres gjerne med motorer på mellom 140 og 170 hester. Det gjelder VW Tiguan, Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Ford Kuga, Subaru Forester etc. Men enkelte av disse bilene, som VW Tiguan, leveres også med tohjulsdrift og med motorer fra rundt 110 hk og oppover – og da til rimeligere pris enn den firehjulsdrevne utgaven.

Opptil 180 hk

De mer prestisjetunge, firehjulsdrevne bilene med drift på alle fire har for det meste moderat motorytelse på mellom 140 og 180 hk. Det gjelder Audi Q3, BMW X3, Mercedes-Benz GLK og Volvo XC 60. Store stasjonsvogner som Audi A6 Qattro, BMW 5-serie, Mercedes-Benz E-klasse og Volvo XC 70 finner du i denne gruppen, også med firehjulsdrift og med tilsvarende motorer.

Motorer med 200 hk og mer velges sjelden, selv for biler i høyere prisklasser mellom 500 000 og 1 million kroner. I Norge er avgiftspåslaget kraftig for de motorsterke modellvariantene. Dermed blir prisen for ekstra kraftig motor så høy at relativt få kjøpere tar seg råd til det.

Unntaket er biler som Audi A6 Quattro, BMW 5-serie med firehjulsdrift og Porsche Cayenne. Men da er vi allerede såpass høyt i pris at vi snakker om biler i prisklassen opp mot eller over en million kroner, ikke minst fordi kjøperne i denne gruppen gjerne velger omfattende og dyrt ekstrautstyr i tillegg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: