Moderate hester
BILØKONOMI: Ola Bilist er ikke så opptatt av motorstyrke og hestekrefter som Søta Bror. Derimot kjøper vi mer velutstyrte biler enn våre naboer i øst. Først publisert i Bil 4-2013. Det er uten tvil det norske avgiftsnivået på nye biler som bremser nordmenns kjøpelyst når det gjelder motorstyrke. Pristillegget for stor og sterk motor er svært mye høyere her i landet enn i for eksempel Sverige og Tyskland, rett og slett fordi norske engangsavgifter rammer økt motorytelse med full tyngde. Vi kan enkelt si det slik, når vi tar utgangspunkt i en oversikt fra Opplysningsrådet for Veitrafikken over registrerte nye personbiler i 2012: Her finner du mange leasingbiler, firmabiler som er leaset for vanligvis tre år. Disse bilbrukerne må holde seg innen bestemte prisrammer som er fastsatt av arbeidsgiver, og ekstra motorsterke varianter av firmabiler blir som regel for dyre. De fleste familiebiler leveres i dag med rikholdige utstyrspakker som skinnseter, navigasjon, avansert lydanlegg og annet som slett ikke betyr at prisrammen for leasingbilen overskrides. Firehjulsdrevne biler – eller mellomstore SUVer – i familieklassen leveres gjerne med motorer på mellom 140 og 170 hester. Det gjelder VW Tiguan, Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Ford Kuga, Subaru Forester etc. Men enkelte av disse bilene, som VW Tiguan, leveres også med tohjulsdrift og med motorer fra rundt 110 hk og oppover – og da til rimeligere pris enn den firehjulsdrevne utgaven. Motorer med 200 hk og mer velges sjelden, selv for biler i høyere prisklasser mellom 500 000 og 1 million kroner. I Norge er avgiftspåslaget kraftig for de motorsterke modellvariantene. Dermed blir prisen for ekstra kraftig motor så høy at relativt få kjøpere tar seg råd til det. Unntaket er biler som Audi A6 Quattro, BMW 5-serie med firehjulsdrift og Porsche Cayenne. Men da er vi allerede såpass høyt i pris at vi snakker om biler i prisklassen opp mot eller over en million kroner, ikke minst fordi kjøperne i denne gruppen gjerne velger omfattende og dyrt ekstrautstyr i tillegg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |