Ny Peugeot 308 på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Peugeot lanserer nå en verdig utfordrer til Golf. Vi dro til Frankrike for en første prøvetur. Peugeot og søsterfirma Citroën har tatt noen grep for å fremstå som mer europeiske de senere årene. Et eksempel er Peugeot 508 som skiller seg dramatisk fra sin forgjenger, 407, og som gir kjøreopplevelse og et kvalitetsinntrykk vi normalt forbinder med tyske biler. Det samme gjelder småbilen 208. Nå har de gjort det igjen – det eneste som ikke er endret på nye Peugeot 308 er navnet. Ellers fremstår bilen som ny fra innerst til ytterst. Nye 308 har en design som er lett å like. Den sklir liksom bare inn i landskapet. Litt mindre, mye lettere Nykommeren er et par centimeter kortere og lavere enn den utgående modellen, men vekten er redusert med så mye som 140 kilogram. Det skyldes blant annet at 308 bygges på PSA-gruppens nye EMP2-plattform som skal danne basis for en rekke modeller fra Peugeot og Citroën de nærmeste årene. Fem alternativer Da lanserer Peugeot også sine første dieselmotorer klargjort for utslippskravene i Euro6 – en 1,6-liter med 120 hk samt en 2,0-liter med 150 hk. Ved hjelp av avansert teknologi reduseres NOx-utslippene med ca. 90 % mens 99,9 % av partiklene fjernes. I tillegg har ingeniørene oppnådd enda lavere forbruk slik at de kan skryte av CO2-utslipp helt ned i 82 gram per kilometer. For å sette det tallet i perspektiv kan vi nevne at en Prius hybrid har utslipp fra 89 g/km. Tiltalende Det lille rattet tar litt tid å vende seg til, men etter noen mil på veien kjennes det naturlig. Det er også uvant å se instrumentene over rattet i stedet for gjennom, slik man er vant med i de fleste biler. I de mer påkostede modellene av 308 lanserer Peugeot også sin nye i-Cockpit, der så godt som alt betjenes via en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet. Vil du unngå berøringsskjerm velger du et lavere utstyrsnivå, da får du konvensjonelle bryter og et mekanisk håndbrekk i stedet for det elektroniske som er standard i toppmodellen. Samtid går du glipp av utstyr som navigasjon mm. De mer påkostede bilene har også utstyr som aktiv cruise-kontroll, kollisjonsvarsling og automatisk bremsing ved fare for kollisjon. Som forventet Kjører man for det meste i by og over korte avstander, vil 1,6 HDi med 92 hk og femtrinns girkasse dekke behovet for de fleste. På lengre turer i høyere hastigheter vil storebror med 115 hk være mer komfortabel siden den har sekstrinns girkasse og litt høyere dreiemoment. Lydnivået i dieselmotorene er eksemplarisk, slik vi forventer de skal være fra en så erfaren dieselprodusent som Peugeot. Tøff konkurranse Viktigste konkurrent blir selvsagt den mangeårige sjefen i klassen, Volkswagen Golf, men 308 blir en verdig konkurrent til tyskeren når det gjelder kjøreegenskaper, utstyr og sikkerhet. Innforstått med hvilken utfordrer de har, lover Peugeot priser som ligger rundt 10 prosent lavere enn en tilsvarende utstyrt Golf. Det bør friste mange til å ta en prøvetur.
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Kia Cee’d, Hyundai i30, Opel Astra, Honda Civic med mange flere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |