[]
[] [firmabil.no] []

Ny Peugeot 308 på veien


Terje Ringen
Foto: Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKKET: Peugeot lanserer nå en verdig utfordrer til Golf. Vi dro til Frankrike for en første prøvetur.

Peugeot og søsterfirma Citroën har tatt noen grep for å fremstå som mer europeiske de senere årene.

Et eksempel er Peugeot 508 som skiller seg dramatisk fra sin forgjenger, 407, og som gir kjøreopplevelse og et kvalitetsinntrykk vi normalt forbinder med tyske biler. Det samme gjelder småbilen 208.

Nå har de gjort det igjen – det eneste som ikke er endret på nye Peugeot 308 er navnet. Ellers fremstår bilen som ny fra innerst til ytterst.

Nye 308 har en design som er lett å like. Den sklir liksom bare inn i landskapet.

Litt mindre, mye lettere
308 er en meget viktig bil for Peugeot. C-segmentet, også omtalt som Golf-klassen, utgjør 1/3 av det totale bilsalget i Europa, et segment der Peugeot tradisjonelt har vært en av de viktigste aktørene og der konkurransen er steintøff med over 40 ulike modeller.

Nykommeren er et par centimeter kortere og lavere enn den utgående modellen, men vekten er redusert med så mye som 140 kilogram. Det skyldes blant annet at 308 bygges på PSA-gruppens nye EMP2-plattform som skal danne basis for en rekke modeller fra Peugeot og Citroën de nærmeste årene. 

Fem alternativer
Ved lanseringen i november tilbys fem motorer, to for diesel (92 eller 115 hk) og tre for bensin (82 til 155 hk). Fra 2014 kommer ytterligere to små bensinmotorer (110 og 130 hk).

Da lanserer Peugeot også sine første dieselmotorer klargjort for utslippskravene i Euro6 – en 1,6-liter med 120 hk samt en 2,0-liter med 150 hk. Ved hjelp av avansert teknologi reduseres NOx-utslippene med ca. 90 % mens 99,9 % av partiklene fjernes.

I tillegg har ingeniørene oppnådd enda lavere forbruk slik at de kan skryte av CO2-utslipp helt ned i 82 gram per kilometer. For å sette det tallet i perspektiv kan vi nevne at en Prius hybrid har utslipp fra 89 g/km.

Tiltalende
Interiøret i 308 gir en god kvalitetsopplevelse. Seter og ratt har greie justeringsmuligheter slik at man ganske snart finner en god sittestilling.

Det lille rattet tar litt tid å vende seg til, men etter noen mil på veien kjennes det naturlig. Det er også uvant å se instrumentene over rattet i stedet for gjennom, slik man er vant med i de fleste biler.

I de mer påkostede modellene av 308 lanserer Peugeot også sin nye i-Cockpit, der så godt som alt betjenes via en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet.

Vil du unngå berøringsskjerm velger du et lavere utstyrsnivå, da får du konvensjonelle bryter og et mekanisk håndbrekk i stedet for det elektroniske som er standard i toppmodellen. Samtid går du glipp av utstyr som navigasjon mm.

De mer påkostede bilene har også utstyr som aktiv cruise-kontroll, kollisjonsvarsling og automatisk bremsing ved fare for kollisjon.

Som forventet
Vi kjørte begge dieselmotorene og bensinmotoren med 155 hk under lanseringen. Dessuten fikk vi en kort tur i en bil utstyrt med den nye toliters Euro6-motoren.

Kjører man for det meste i by og over korte avstander, vil 1,6 HDi med 92 hk og femtrinns girkasse dekke behovet for de fleste. På lengre turer i høyere hastigheter vil storebror med 115 hk være mer komfortabel siden den har sekstrinns girkasse og litt høyere dreiemoment.

Lydnivået i dieselmotorene er eksemplarisk, slik vi forventer de skal være fra en så erfaren dieselprodusent som Peugeot.

Tøff konkurranse
Bensinmotoren er stillere på tomgang og i lave hastigheter. Maks dreiemoment er på plass allerede ved 1400 omdreininger og sørger sammen med 155 turtallsvillige hester for god smidighet.

Viktigste konkurrent blir selvsagt den mangeårige sjefen i klassen, Volkswagen Golf, men 308 blir en verdig konkurrent til tyskeren når det gjelder kjøreegenskaper, utstyr og sikkerhet.

Innforstått med hvilken utfordrer de har, lover Peugeot priser som ligger rundt 10 prosent lavere enn en tilsvarende utstyrt Golf. Det bør friste mange til å ta en prøvetur.

FAKTA Peugeot 308 Active 1.6 THP 155

Motor:

4-syl. bensin, 1598 ccm

Effekt:

115 kW (155 hk) v/6000 o/min.
240 Nm v/1400 o/min.

Mål:

425 x 180 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

262,0 cm

Egenvekt m/fører:

1240 kg

Bagasjevolum:

420-1228 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,0 sek.

Toppfart:

215 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,56 l/mil

CO2-utslipp:

129 g/km

Pris:

kr 269.000

Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Kia Cee’d, Hyundai i30, Opel Astra, Honda Civic med mange flere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: