Lavere forbruk med automatgir
BILØKONOMI: Ikke akkurat i samsvar med barnelærdommen: Det er slutt på de tider da biler med automatgir var betydelig tørstere enn biler med manuelt gir.I dag har nye typer automatgir kombinert med moderne motorteknologi presset forbruket nedover – ofte under tilsvarende bilmodell med manuelt gir. Dessuten er pristillegget for automatgir betydelig lavere enn før, og det kjøres ofte tilbudskampanjer med minimale eller ingen pristillegg for automat. Dermed er bilkjøpernes interesse for biler med automatgir betydelig økt, for flere mellomstore og store biltyper er det faktisk automatgir som dominerer salget i dag. Dominerende Norges mest kjøpte bilmerke, Volkswagen, har i 2013 automatgir av DSG-typen i hele 95 prosent av solgte VW Jetta, 82 prosent av Golf Plus, 75 prosent av Touran, 72 prosent av CC-modellen, 67 prosent av Tiguan og 65 prosent av VW Passat. Audi har på sin side 60 prosent automatgir totalt for alle sine modeller solgt her i landet, mens Skoda har størst andel for sin store modell Superb med 55 prosent. Ser vi på et merke som Subaru – hvor de firehjulsdrevne modellene dominerer med godt over 90 prosent av totalsalget – er automatgir på plass i flesteparten av de bensindrevne modellene og er nå også på vei inn i de dieseldrevne. Lettere girkasser De nye typene girkasser av typene CVT (trinnløst gir) og DSG (dobbelclutch) er betydelig lettere enn før. Tradisjonelle automatgirkasser var tunge og med hydraulisk kraftoverføring. Dette ga et betydelig krafttap og dermed økte drivstofforbruket sammenlignet med manuelt gir. – Det er helt klart at ikke bare lavere vekt på girkassene, men også bedre og mer nøyaktig elektronisk styring av både motor og girkasse slår ut i gunstigere forbruk, sier teknisk sjef Morten Ødegård i Harald A. Møller AS. Han understreker at levetiden for automatgirkasser er minst like lang som for manuelle girkasser. – Vi har hatt DSG-girkasser i 10 år i våre biler til nå, og ser bare fordeler med dem. Det er likevel viktig at bileieren passer på å følge servicene, med oljeskift hver 60 000 km. Når mekanikeren har bilen inne til service, kan han avlese tilstanden på girkassen ved hjelp av diagnoseutstyret på verkstedet. Mer effektiv motor – Vi ser at mer effektive motorer og lavere vekt på CVT-girkassene gir utslag i lavere drivstofforbruk, samtidig som CO2-utslippet synker, sier opplæringsleder Svein Sæbø i Subaru Norge AS. Han nevner Subaru Forester 2013-modell som et typisk eksempel: I 2007 hadde den et CO2-utslipp på 220 g/km, mens 2013-modellen bare slipper ut 150 g/km. Samtidig har forbruket falt merkbart for bensinmotorene og nærmer seg nå det gunstige nivået dieselmotorene har. – Sammenligner vi CVT-girkassen med en tradisjonell automatgirkasse, så har CVT et uendelig antall utvekslinger. Den elektroniske styringen av girkassen velger alltid den utvekslingen som er mest gunstig der og da. I tillegg lærer elektronikken i bilen din hva slags kjøremønster du har og legger opp giringen etter det. I løpet av 10 kilometer lærer bilens elektronikk sjåførens kjøremønster – om en ny sjåfør kommer bak rattet i bilen din, sier Svein Sæbø. Samspill motor/girkasse På dagens biler er det tett samspill mellom motor og girkasse. Den elektroniske styreenheten for girkassen og styringen av motoren «snakker sammen» hele tiden mens du kjører, slik at du får gunstigst mulig turtall, forbruk og utslipp til enhver tid. – Bensinmotorer blir stadig mer effektive, og Subaru har nå tatt i bruk motorer som jobber etter den såkalte Atkinson-cycle, forteller Svein Sæbø. – Det betyr at ved rolig kjøring er motorens kompresjonstakt vesentlig kortere enn ved raskere kjøring og akselerasjon. Kompresjonstakten reduseres med inntil 50 prosent, det vil si at stempelet går bare halve veien. Det medvirker også til lavere forbruk og utslipp. I tillegg har Subaru endret konstruksjonen på sin nyeste CVT-girkasse for 2013-modellene, slik at den nå er enda lettere og mer kompakt enn på tidligere modeller. Prøvetur Det er ikke vanskelig å kjøre rimelig med for eksempel en Subaru Outback 2.5 med 167 hk bensinmotor og CVT-automatgir. En prøvetur Bil gjorde med en 2011-modell for ikke lenge siden, ga et forbruk på 0,66 liter pr. mil på turen Oslo – Mandal – Oslo, ca 750 km totalt. Kjøreforholdene var tørr vei, normal trafikk og med sommerdekk. For 2013-modell Outback med 170 hk bensinmotor oppgir fabrikken et landeveisforbruk som er redusert med ca 10 prosent, fra 0,67 liter til 0,61 liter pr. mil. Og da nærmer man seg raskt tilsvarende bil med dieselmotor… Ikke alle like gode Selv om tendensen til lavere forbruk er klar for biler med de mest moderne og effektive automatgirkassene, er det langt fra alle bilmerker og modeller som er mindre tørste med automat enn med manuell. Tradisjonelle automatkasser med fire eller fem trinn kan ofte gi høyere forbruk enn manuell girkasse i samme bil. Enkelte bilmodeller har hatt samme type automatkasse i flere år, uten endringer. Andre har fått den siste generasjon CVT- eller DSG-girkasser, samtidig som også motorutviklingen har virket gunstig på forbruk og eksosutslipp. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|