[]
[] [firmabil.no] []

Smart å polere nå


Kilde: Newswire
Foto: Colourbox



De fleste polerer bilen om våren, men det er nå det gjelder, mener bilekspert. Salt fester seg dårligere på nypolert bil. På ti år har saltmengden på norske veier doblet seg.

Poleringstesten er veldig enkel, ifølge Biltema.

– Vask bilen først. Deretter kjenner du med hånda nederst på dørene foran. Er lakken like glatt der som på taket? Kjennes underlaget ru, litt som sandpapir, har bilen behov for polering, sier Erik Nyhus i Biltema.

De fleste polerer bilen sin på vårparten, kanskje samtidig med hagestell eller i forkant av nasjonaldagen. Biltema selger adskillig mer poleringsutstyr da enn på høsten.

– Det er viktigere å polere bilen i forkant av vinteren, mens det ennå er varmt nok i været. Ikke bare for skjønnhetens skyld, men fordi det blir vanskeligere for veisaltet å få feste. Saltet henger seg fast på steder der lakken har små ujevnheter. Det er sjelden du ser biler med rust midt på panseret, sier Nyhus.

Skal begrenses
Sist vinter ble det brukt 214.000 tonn salt på norske veier, ifølge Statens vegvesen. Det er dobbelt så mye som for ti år siden. Økningen har flere årsaker.

– Mildere vintre gjør at nullføre inntreffer oftere, som er det føret det saltes mest mot. Det åpnes også stadig flere firefeltsveier, noe som krever mer salt, sier seniorrådgiver Odd Barstad i Vegdirektoratet.

Det er imidlertid satt i verk flere tiltak som skal få saltbruken ned.

– I stedet for tørrsalt blandes saltet med væske. Saltløsninger krever mindre mengder og gjør at saltet ikke blåser bort. Salt skal heller ikke brukes til å smelte snøen, veibanen skal skrapes mest mulig først, sier Barstad.

Over 70 prosent av saltet brukes på riks- og fylkesveier som skal holdes bare hele vinteren gjennom. Heretter blir bare de aller viktigste og mest trafikkerte veiene pålagt å oppfylle strengeste krav til bar vei.

For kaldt?
Polering i direkte sollys og på lakkoverflater med høy temperatur er normalt ikke å anbefale.

– Høstsola varmer adskillig mindre enn om våren og sommeren, så det er ikke så farlig med litt sol på bilen mens du holder på, sier Nyhus.

Det kommer litt an på luftfuktigheten, men du kan fortsatt polere i sju-åtte grader uten at det går ut over kvaliteten, ifølge Biltema-sjefen i Sandefjord. Er det kaldere, bør jobben gjøres i oppvarmet garasje.

Før var det vanlig med hard voks som måtte gnis og gnukkes inn i lakken. Poleringsjobben tok det meste av dagen.

– De flytende polishtypene har tatt over nesten hele salget, og jobben kan gjøres unna på mye kortere tid. Flytende polish gir så godt som den samme effekten som de harde polishtypene, sier Nyhus. 

Dyre angrep
Også møkk fester seg lettere på en upolert bil. Når du så feier nattens snølag av bilen, lager skitten bitte små riper i lakken.

– Glattest mulig overflater gjør at heller ikke is og snø fester seg så lett. Jeg behandler også bilrutene med glasspolish et par ganger vinteren gjennom. Det sparer meg mange runder med isskrape, sier Nyhus.

Polering har sine begrensninger og har ikke mye å stille opp mot designsvakheter eller dårlig punktsveis og liming fra bilfabrikkens side. Og rust i kanalene bekjempes best med understellspyling.

Men timene med polish og fille er likevel verdt innsatsen, mener Erik Nyhus i Biltema.

– Bilen er den nest viktigste investeringen for de fleste av oss. Å utbedre store rustangrep, kan ofte koste langt mer enn å bytte en motor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: