[]
[] [firmabil.no] []

Toppløst i BMW Z4


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Hva er vel deiligere enn å cruise i åpen sportsbil på en vakker, stekende varm sommerdag? Vi tok en tur i “billigutgaven” av “nye” BMW Z4.

Første BMW Z4 kom på markedet i 2003, og ble straks langt mer akseptert av BMW-entusiaster enn forgjengeren, Z3. Den ble levert i to karosseriformer, som roadster med automatisk stofftak og som coupé.

Da generasjon to overtok i 2009 ble ikke coupéen erstattet. Til gjengjeld ble roadsteren utstyrt med automatisk hardtop slik at den fylte funksjonen for begge sine forgjengere.

Vi kjørte Z4 sDrive35i ved den internasjonale presselanseringen i Spania våren 2009. Her kan du lese våre inntrykk fra den gangen.

Med litt tilleggsutstyr og norske avgifter er dette en bil til nærmere en million kroner, så salget av toppmodellen har vært begrenset.

De fleste norske kunder har i stedet valgt innstegsmodellen sDrive20i som vi prøvekjørte i fjor sommer.

Ny og billigere
Fra i år blir det imidlertid enda enklere å skaffe seg en BMW roadster etter at Z4 fikk et ansiktsløft og ny innstegsmotor i form av Z4 s18i. Dermed er startprisen nede i 420.000 kroner, snaue 40.000 kroner mer enn du betaler for en Mazda MX-5 Roadster Coupé Sport, den rimeligste reelle utfordreren.

Designen på Z4 er klassisk samtidig som den er moderne. Et langt panser, lang akselavstand, to seter plassert nesten oppå bakhjulene og drift der den skal være på en sportsbil – på bakhjulene.

Mange nyere biler med automatisk hardtop har en tendens til å bli høye og klumpete i bakstussen. Så er ikke tilfelle med Z4, den tar seg like godt ut med taket oppe som nede, og konstruksjonen kjøres opp og ned i løpet av 19 sekunder i hastigheter inntil 40 km/t.

Facelift
Eksteriørt er endringen på “nye” Z4 kosmetiske. Den har bi-xenon lys som standard, med LED-ringer som kjørelys.

Interiøret er moderne og oversiktlig med et minimum av knapper og brytere. De fleste innstillinger foretas ved hjelp av i-Drive konsollen mellom setene og leses av på den sentralt plasserte LCD-skjermen.

Det som ser ut som metall, er metall og overflatene er myke og behagelige.

Bunndrag
Den nye motoren i Z4 18i er en 2,0-liter med TwinPower turboteknologi. Den har en effekt på 156 hestekrefter ved 5000 omdreininger, men vel så viktig er maks dreiemoment på 240 Newtonmeter i hele området mellom 1250 og 4400 omdreininger. Det gir en enorm elastisitet og et solid bunndrag.

Vår bil var utstyrt med sekstrinns manuell girkasse. Denne er tettsteget og effektiv, noe som forsterker det sportslige inntrykket. Null til hundre kan foretas på 7,9 sekunder og potensiell toppfart er 221 km/t, mer enn nok i en åpen sportsbil.

Utstyrspakken på bilen vi kjørte beløp seg til ca. 120.000 kroner, og de største postene på listen var M Sportspakke og Navigasjonssystem Professional.

Pakken fra M Sport inkluderer blant annet 19-tommers felger, fantastisk behagelige sportsseter og et tykt, skinntrukket sportsratt. Dette er elementer som øker nytelsen når man setter seg bak rattet.

DNA-bryter
Et element vi setter stor pris på i moderne BMWer er Driving Experience Control, en slags “DNA”-bryter som lar deg velge bilens oppsett ved å velge Comfort, Sport eller Sport+.

Systemet lar deg påvirke motorrespons, stabilitetssystem, styring og dempere. På biler med automatgir påvirker det også girskiftene.

Du henter frem bilens mest sportslige egenskaper når du ønsker å utfordre den på en svinget landevei, og cruiser komfortabelt i høye hastigheter på motorvei, eller når du rett og slett skal transportere deg selv og en venn fra A til B.

Tilstrekkelig
BMW Z4 er en bil som tåler store motorer, men med norske fartsgrenser og vår veistandard har du mer enn nok krefter i basisversjonen, Z4 sDrive18i.

Roadster-salget i Norge begrenser seg til noen hundre eksemplarer i året, og trolig kan vi takke dårlige somre de foregående årene for at det i år nådde et bunnivå på under 100.

Mest solgte modell hittil i år er Porsche Boxter med 32 eksemplarer foran Mazda MX-5 med 27. BMW Z4 er på tredjeplass med 15 biler. Det gjør at de få som velger en slik bil blir lagt godt merke til i trafikkbildet og høster mange misunnelige blikk på solrike dager.

Og med det innebygde taket “på kjøpet” kan den med litt godvilje aksepteres som en helårsbil.

PS! I gledesrusen over å kjøre åpent en herlig norsk sommerdag, glemte vi å ta bilder av bilen med tak på. Derfor noen arkivbilder fra BMW på tampen.

FAKTA BMW Z4 sDrive 18i

Motor:

4-syl. Turbo bensin, 1997 ccm

Effekt:

115 kW (156 hk) v/5000 o/min.
240 Nm v/1250-4400 o/min.

Mål:

424 x 179 x 129 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249,6 cm

Egenvekt m/fører:

1470 kg

Bagasjevolum:

180-310 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,9 sek.

Toppfart:

221 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,68 l/mil

CO2-utslipp:

159 g/km

Pris fra:

kr 420.000

Pris som prøvekjørt:

kr 542.220

Konkurrenter: Mazda MX-5 Roadster Coupé Sport, Mercedes SLK200, Audi TT Roadster 1.8 TFSI


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: