[]
[] [firmabil.no] []

Nesten alle bryter fartsgrensen





En ny undersøkelse viser at ni av ti nordmenn bryter fartsgrensen. Likevel synes over halvparten av de spurte at det ikke er greit.

I undersøkelsen, som er gjennomført i september, har Codan Forsikring spurt 1000 nordmenn over hele landet om sine holdninger til fart og fartsgrenser.

Mens bare 12 prosent sier de aldri kjører over fartsgrensen, innrømmer de aller fleste at de av og til eller alltid kjører for fort. Det er små eller ingen forskjeller mellom landsdeler, alder og kjønn, men kvinner sier i større grad enn menn at det ikke er greit å kjøre for fort.

Synes ikke det er greit
Totalt sier 54 prosent av de spurte at de ikke synes det er greit å kjøre over fartsgrensen.Mens halvparten av mennene sier det er greit, er to av tre kvinner motstandere av å kjøre for fort

-  Denne undersøkelsen sier noe om våre holdninger til det å kjøre for fort, samtidig som det er en mismatch mellom folks holdninger og adferd. Når over halvparten er enige om at det ikke er greit å kjøre for fort, men likevel nesten alle gjør det, vitner det om dårlige vaner, sier Hanne Steffensen, bilskadesjef i Codan Forsikring.

Av de spurte svarer 39 prosent at de har blitt straffet for å kjøre for fort. Dette gjelder halvparten av mennene, men bare 27 prosent av kvinnene. Samtidig innrømmer 86 prosent av kvinnene og 90 prosent av mennene at de av og til kjører for fort. 12 prosent av mennene sier de alltid kjører over fartsgrensen.

Farten dreper
I følge Transportøkonomisk Institutt (TØI) er høyt fart den fartsovertredelsen som har størst dødsrisiko, og står for 23 prosent av de drepte i trafikken. Samtidig er dette den trafikkovertredelsen som folk flest anser minst sannsynlig å bli tatt for.

- Dette er bekymringsfullt, siden vi vet at høy fart er den fartsovertredelsen som har størst dødsrisiko. Mange overser at fartsgrensene på mange strekninger er satt nettopp på grunn av fare for møteulykker. Vi råder derfor alle til å ta hensyn til fartsgrensen, uansett hvor travelt man har det. Det er bedre å komme litt for sent, enn å risikere å skade både seg selv og andre, sier Steffensen.

I en frontkollisjon med en annen bil av omtrent samme størrelse, reduseres sjansen for å overleve dramatisk om farten overstiger 70 km/t. Derfor har mange veier med risiko for møteulykker 70-sone.  I byer, der den generelle fartsgrensen er 50 km/t, har strekninger med stor fare for påkjørsel av fotgjengere og syklister 30-sone. Dette er fordi menneskekroppen ikke tåler påkjørsler i høy fart. Kjører du på en fotgjenger i 50 km/t, er det 80 prosent sjanse for at ulykken blir fatal.

Høyere fartsgrense = høyere fartsovertredelse
- Vi spurte folk om hvor fort det var greit å kjøre over fartsgrensen i 30-sonen, 50-sonen og 100-sonen, og det ser ut til at de fleste blir litt fartsblinde når farten øker, fortsetter Steffensen.

Mens bare hver tredje synes det er greit å kjøre mer enn 10 km/t over fartsgrensen i 30- eller 50-sonen, mener nesten alle at man godt kan kjøre mer enn 10 km/t over fartsgrensen i 100-sonen.  Halvparten mener man godt kan kjøre i 120 km/t eller raskere i 100-sonen. Ikke overraskende er menn hardest på gassen. Hele 16 prosent av mennene mener man godt kan kjøre 30 km/t eller mer over fartsgrensen.

Blir man tatt i 131 km/t i 100-sonen, vanker det forenklet forelegg på 7800 kroner pluss tre prikker på førerkortet. Førerkortet ryker ved 141 km/t i 100-sonen, mens i 30-sonen blir det inndragning allerede ved 56 km/t. Ved svært grove fartsovertredelser vanker også samfunnsstraff eller til og med fengsel. Kjører du i mer enn 96 km/t i 50-sonen, kan dette resultere i fengsel.

Kan gi avkortning
Dersom høy hastighet er den direkte årsaken til skader, kan dette få konsekvenser for erstatningen. Om det blir store materielle skader, og ennå verre, om menneskers liv står i fare, kan deler av erstatningen falle bort. Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: