[]
[] [firmabil.no] []

Er du skodd for vinteren?


Kilde: Pressemelding



Nattefrost og morgentemperaturer rundt frysepunktet får bileiere til tenke på dekkskifte. Enkelte steder i landet har den første snøen allerede kommet, og nå gjelder det for alle å få på vinterdekkene så fort som mulig for å kunne kjøre trygt på glatte veier!

Før vinterdekkene monteres, må du sjekke om de er mye slitt eller for gamle. Skal du kjøpe nye vinterdekk, må du først bestemme deg for om du skal ha piggdekk eller piggfrie dekk. Uansett hva du velger her, lønner det seg å kjøpe dekk av høy kvalitet.

Selv om loven krever en minste mønsterdybde for vinterdekk på 3 millimeter, anbefaler Nokian Tyres minst 4 millimeter for at ikke dekkets sikre vinteregenskaper skal svekkes.

Dekk bør heller ikke være eldre enn seks år, og maksimalt 10 år gamle. Selv om dekkene kan se helt fine ut og ha tilfredsstillende mønsterdybde, så blir gummiblandingen hard og porøs med årene, noe som reduserer vintergrepet.

Dekkets produksjonsuke og -år kan avleses på dekksiden. Dette er oppgitt med fire siffer. For eksempel betyr sifrene 1013 at dekket er produsert i uke 10 i år 2013.

Valg av vinterdekk
- Ved valg av nye vinterdekk bør man tenke grundig etter om man skal ha piggdekk eller piggfrie vinterdekk. Vurder hvor mye du kjører om vinteren, og hvilke veityper og føreforhold du oftest møter. Tenk også etter hvor erfaren du er som bilfører på vinterføre, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk, og fortsetter:

- Også bilens sikkerhetsutstyr påvirker dekkvalget. Dersom bilen ikke har ABS-bremser og stabilitetssystem, skal du velge piggdekk. Generelt kan man si at en bilfører som har mye erfaring med vinterføre kan velge fritt mellom piggdekk og piggfrie dekk, mens vår anbefaling er og blir piggdekk til bilister med lite trening på vinterføre.

Det viktigste kravet er likevel at man kjøper vinterdekk av høy kvalitet, ifølge Hauge.

Dekktester i bilmagasiner, dekkverksteder og dekkprodusenter kan gi mye nyttig informasjon om dekkegenskaper. For piggfrie vinterdekk har man dessuten siden 1. november 2012 hatt EUs dekkmerking, som informerer om dekkets energieffektvitet, våtgrep og ekstern dekklyd.

Dekkmerkingen forteller derimot ingen ting om hvordan dekket passer for nordiske vinterforhold, altså om grepet på is og snø. Dessuten omfatter dekkmerkingen ikke piggdekk.

Sjekk lufttrykket regelmessig
Nye vinterdekk skal kjøres inn med rolig kjøring de første 50 mil. Dette er spesielt viktig for piggdekk for at piggene skal feste seg skikkelig i dekket. Gjennom vinteren bør dekktrykket sjekkes minst en gang månedlig.

Vinterdekk bør ha ca. 0,2 bar høyere lufttrykk enn sommerdekk. Dekktrykket sjekkes alltid på kalde dekk.

Levetiden for vinterdekk kan forlenges ved å bytte om dekkene foran og bak etter ca. 800 mil kjøring. På denne måten blir dekkslitasjen jevnere og dekkenes kjøreegenskaper holder seg bedre.

Dekkskift – godt å vite

o Minst fire millimeter mønsterdybde anbefales på vinterdekk

o Dersom vinterdekkene er over seks år gamle bør de byttes til nye. Gummiblandingen blir hardere med årene, og dermed blir grepet dårligere.

o De beste dekkene skal alltid sitte bak, uavhengig av om bilen har for- eller bak- eller firehjulsdrift.

o Ved kjøp av nye piggfrie vinterdekk – husk å sjekke at de er tilpasset nordiske forhold.

o Piggdekk gir best vintergrep på alle underlag, og spesielt på is. Piggfrie vinterdekk passer best for erfarne bilførere som kjører mest i byer og på hovedveier.

o Vinterdekk bør ha 0,2 bar høyere lufttrykk enn sommerdekk. Hvis bilen har reservehjul må man huske å kontrollere lufttrykket også i dette.

o Tilpass kjøringen etter forholdene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: