[]
[] [firmabil.no] []

Vrak-eksplosjon


Per Morten Merg



Etter vrakpanten økte i sommer, har det vært stor pågang hos biloppsamlerne. Størst har økningen vært i Finnmark, Vest-Agder og Oppland.

Etter å ha vært uendret i mange år, ble vrakpanten 1. januar 2012 satt opp til 2.000 kroner. Fra januar 2013 ble den økt til 2.500 kroner.

1. juli i 2013 la Regjeringen på ytterligere 500 kroner, slik at den som nå leverer et bilvrak til en av landets mange biloppsamlere, blir 3.000 kroner rikere.

Dette har åpenbart bidratt til at langt flere nå leverer bilen til vraking. Så langt i år har Biloppsamlerne tatt imot 119.991 biler, som er 19 prosent flere enn til samme tid i fjor.

I 3. kvartal ble det levert inn 34.338 biler, som er en økning på hele 48 prosent fra i fjor.

Flere gode grunner
- Nordmenn velger i økende grad biler med lave CO2-utslipp og lavt drivstoff-forbruk, noe som har ført til at flere vraker bilen sin tidligere enn før, sier Tore Alm, styreleder i Norges Biloppsamleres Forening (NBF).

- Vrakpanten økte igjen 1. juli, slik at den nå er på 3000 kroner. I tillegg medfører gode tider i Norge og stort nybilsalg at mange velger å skrote sin gamle bil.

Fokus på brukte bildeler
Biloppsamlerbransjen er i stor endring og har de siste årene investert tungt i ny miljøteknologi. Bransjen retter nå søkelyset på å gjenbruke bildelene. I dag er det mange biloppsamlere som ikke demonterer deler fra biler som vrakes. Bilene blir miljøsanert og sendt direkte til fragmenteringsanlegget.

- Bilene som leveres inn er nyere enn tidligere, og mange av bildelene er i svært god stand. Gjenbruk er dessuten en bedre løsning i miljøhierarkiet enn bare gjenvinning. Derfor ønsker NBF at det innføres en ordning som pålegger alle som tar imot biler til vraking å plukke av brukte deler som er brukbare, sier Alm.

I Danmark er det innført en forskrift som pålegger de som tar imot biler til vraking å plukke av brukbare deler. NBF har fremmet et forslag til endring av avfallsforskriften, slik at denne ordningen kan etableres også i Norge.

Gjenvinnings- og gjenbruksgraden på innleverte bilvrak er i dag på 85 prosent. Målet er at dette tallet skal opp i 95 prosent i 2015, som er i tråd med krav i EØS-direktivet. For at Norge skal klare å oppnå en så høy gjenbruks- og gjenvinningsgrad, må flere komponenter av bilene benyttes.

Sikkerhet
Som er siste ledd i satsingen på gjenbruk, har Norges Biloppsamleres Forening økt sikkerheten ved kjøp av brukte bildeler.

- For at kjøpet av brukte bildeler skal være enda sikrere for kundene, har vi startet utviklingen av en forsikringsordning ved kjøp av brukte deler. Det forutsetter imidlertid at kunden benytter godkjente bildemonteringsbedrifter og godkjente verksteder, sier Alm.

Antall vrak innlevert i 3. kvartal 2013-2012 (Kilde: Toll- og Avgiftsdirektoratet og Norges Biloppsamleres Forening):


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: