Mazda3 blir alternativ
Når Tokyo Motor Show åpner dørene i november, får japanske kunder sitt første møte med en ny Axela, bedre kjent som Mazda3 hos oss. De samme bensinmotorene som lanseres i Europa, kommer også til Japan - Skyactiv-G 1,5 og Skyactiv-G 2,0. I tillegg får japanske kunder tilgang til en ny hybridmodell med betegnelse Skyactiv-Hybrid, og fra januar 2014 tilbys også dieselalternativet, Skyactiv-D 2,2. Hybridmodellen er foreløpig bare tiltenkt det japanske markedet, og leveres kun i sedanutførelse. Den kombinerer en 2,0-liters bensinmotor med en elmotor og CVT automatgirkasse, og skal etter den japanske syklusen kunne kjøre 30,8 kilometer på en liter suppe. På Tokyo Motorshow, som åpner for publikum 23. november, vil Mazda også vise en gassdrevet Mazda3 Skyactiv-CNG Concept. Den økende etterspørselen etter gassdrevne biler har gjort at Mazda har utviklet en versjon som kan kjøres på både CNG (naturgass) og bensin. Ettersom CNG-motorer blir mest effektive ved høyt trykk, og Mazdas nyutviklede bensinmotor SKYACTIV-G allerede har uvanlig høy kompresjon (14:1), er den enkel å modifisere slik at den også passer for gassdrift. Motorer med gassdrift reduserer utslippene med cirka 20 prosent sammenlignet med bensinmotorer med samme sylindervolum. Mazda3, som har premiere i Norge i november, er den viktigste modellen for Mazda og står for mer enn 30 prosent av fabrikkens totale globale produksjon. LES: Våre førsteinntrykk av nye Mazda3 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |