[]
[] [firmabil.no] []

Diskresjonsvogn


Stein Pettersen



A8 har alltid vært den smarteste og minst prangende i gjengen av de store sedanene. Nå har Audi oppgradert den, og gjort den enda mer attraktiv for deg som foretrekker diskret luksus.

Noen ganger er det helt greit å ikke stikke seg ut, ja faktisk kan det være et kriterium for enkelte som velger i denne klassen.

Det første som slår meg når jeg tar plass bak rattet i oppdaterte A8, er at Audi har tatt finish til et nivå som jeg knapt hadde forestilt meg var mulig for bare noen år siden.

Selv enkelte håndbygde luksusbiler kan ikke oppvise all den presisjonen som preger hver eneste sammenføyning og overgang mellom de ulike materialene.

Om diskresjon har vært ett av fortrinnene til Audi A8, har teknikk definitivt vært det andre.

I kampen mot tøffe konkurrenter som kommer halsende etter også på dette området, ikke minst nye Mercedes-Benz S-Klasse, har Audis ingeniører lagt gravd dypt i teknologiskuffene sine.

Mer effektive motorer
Audi har forbedret og oppdatert fire av de syv motorene som er alternativer i A8.

På bensinsiden har den kompressormatede sekssylindrede treliteren fått 20 hester mer, og har nå 310 hester, mens den fireliters V8eren med twinturbo har økt med 15 hester til 435.

De to dieselmotorene har også blitt mer effektive, og den viktigste motoren i Norge - treliters dieselsekseren - øker med 8 hester til 258. «Monsterdieselen» på åtte sylindre og 4,2 liter øker med 35 hester til 385 – og friske 850 Newtonmeter med dreiemoment, 50 mer enn forgjengeren.

Samtlige motorer, også den massive W12, tilfredsstiller Euro 6-kravene, og den minste dieselmotoren klokker inn på 0,59 på blandet kjøring – noe som tilsvarer et utslipp på 155 gram CO2 per kilometer.

Både V8eren og W12eren er utstyrt med sylinderkutt, noe som sørger for å redusere forbruket også på det som normalt sett regnes som «verstinger».

Ingen regel uten unntak
Audi har kuttet ut de små motorene med tohjulsdrift, og Quattro er nå standard på alle modellene av A8.

Det eneste unntaket er hybridversjonen, der den toliters bensinmotoren sammen med elektromotoren sørger for drift på forhjulene.

Samtlige modeller er utstyrt med Audis åttetrinns Tiptronic-kasse.

Komfortnivået er som forventet svært høyt.

Alle modellene kommer med adaptiv luftfjæring, med et stivere standardoppsett for 4.2 TDI og S8 – et oppsett du også kan velge som tillegg for de andre modellene om du er av den mer sportslige typen.

Tar LED ett hakk videre
Lys har lenge vært en viktig signatur for Audi, derfor er det ikke overraskende at de har tilbragt mye tid i mørke rom for å utvikle neste generasjon LED-lys.

En ting er det rent designmessige preget dette gir de A8-modellene som er utstyrt med dette. Noe litt futuristisk med de mange tydelige lyspunktene.

«Matrix LED» kaller Audi lysene som kan identifisere inntil åtte møtende biler, og sørger for å dimme ned seksjoner av lyktene for å skape «lommer» der de møtende bilene får inntrykk av at du har slått over på nærlys, mens du i praksis fortsetter å lyse opp alle andre steder på veien like godt som med fullt lys.

I tillegg har Audi introdusert samme type blinklys som de hadde med da R8 fikk en facelift, der du ikke bare blinker, men der lysene også «flyter» ut mot siden.

Tilstrekkelig
Ute på veien er A8 en usedvanlig kompetent luksusbil, og unngår du å gå bananas i hjulbutikken, men plukker de «mindre» 19-tommerne, får du en fin balanse mellom komfort og utseende.

Audi har, som de fleste andre, gått over til en elektromekanisk styring. Det virker helt fornuftig, og endrer trolig styrefølelsen marginalt.

Dette er ikke en klasse der man jakter på skarp styrefølelse eller spesielt sportslige kjøreegenskaper.

Om så skulle være tilfelle, er S8 det naturlige valget – men jeg tror de fleste som har råd til en bil som dette heller bør plukke seg ut en sportsbil i tillegg, i stedet for å jakte på en som har begge deler.

A8 er etter min mening den av luksussedanene som virker som et bedre valg jo lenger ned du går på modellskalaen.

Volummodellen, om vi kan bruke et slikt uttrykk om en bil som selger under 30 eksemplarer i året, blir 3.0 TDI, og bare noen minutter bak rattet i denne gjør at du forstår hvorfor.

Den kler bilen perfekt, og sørger for at 0-100 går unna på rundt seks sekunder – og at du har tilstrekkelig med krefter i en hver situasjon.

Mektige konkurrenter
En ny S-Klasse fra Mercedes er opplagt den tøffeste konkurrenten, men Audi har gitt nykommeren en tøff utfordring ved å plukke frem nye mengder med teknologi.

Audi A8 er også hakket mindre prangende enn konkurrenten fra Stuttgart.

BMW 7-serie begynner faktisk å trekke litt på årene, mens Jaguar XJ med sitt spesielle utseende og fantastiske interiør, fremstår som et spennende alternativ om du klarer å venne deg til bakenden…

Midtlivsoppdateringen av A8 har vært vellykket, og bør løfte den opp på ønskelisten hos disse kundene som både har lyst på og råd til noe i denne klassen.

Etter å ha vært gjennom de fleste motorer fra W12 og nedover, har jeg likevel ikke noe problem med å si at om du sparer inn noen kroner ved å velge trelitersdieselen, kan du grave litt dypere i ekstrautstyrskatalogen og bygge deg det som vil fremstå som en komfortmaskin av dimensjoner.

Fakta Audi A8 3.0 TDI quattro tiptronic

Motor:

V6 turbodiesel 2967 ccm

Effekt:

190 kW (258 hk) v/4000-4250 o/min
580 Nm v/ 1750-2500

Mål:

514/195/146 cm

Akselavstand:

299 cm

Egenvekt m/fører:

2010 kg

Bagasjevolum:

520 liter

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

155 g/km

Pris fra:

kr 1.079.000


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: