[]
[] [firmabil.no] []

Mitsubishis fullhybrid


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Vi har kjørt et av de tre første eksemplarene av Mitsubishi Outlander Plug-in-Hybrid som ruller på norske veier. I januar er bilen på plass hos de første kundene.

Når Mitsubishi hevder at deres nykommer, Outlander Plug-in Hybrid, er den første store, romslige hybridbilen med 4WD, er ikke det helt korrekt. Audi, BMW, Lexus, Porsche og Volkswagen har hatt hybride SUVer i flere år.

Men hvis vi også setter som forutsetning at hybriden skal være ladbar, har Mitsubishi dekning for sin påstand.

Med bensinmotor, to elektriske motorer – en foran og en bak – og en generator som lader opp fremdriftsbatteriene når det trengs, har Outlander Hybrid et mer sofistikert 4WD-system enn den vanlige Outlander, samtidig som bilen har bedre vektfordeling.

Lavt forbruk
Outlander Plug-in Hybrid, forkortet PHEV, gir muligheten til å kjøre på ren el-drift i opptil 52 kilometer. Offisielt forbruk ved blandet kjøring er 0,19 liter pr mil, med et tilhørende CO2-utslipp på kun 44 g/km. Det er imponerende for en så stor bil med firehjulsdrift.

Samtidig er dette en meget rommelig familiebil – selv om hybridutgaven ikke kan leveres med 7 seter som den vanlige Outlander. Som 5-seter har bagasjerommet et volum på 463 liter målt fra gulvet og opp til øvre del av seteryggen.

Maksimal lastekapasitet er på hele 1740 liter når den andre seteraden er felt frem.

En detalj som ellers er verdt å nevne, er at nykommeren er en utypisk hybrid i den forstand at den kan trekke mer enn en «Mikke Mus-tilhenger», her er det nemlig 1500 kg som er tillatt.

Serie- og parallellhybrid
Bilen drives primært frem helelektrisk ved hjelp av en litium-ion-batteripakke med kapasitet på 12 kWh.

Det sitter en elmotor både på frem- og bakaksel, og dermed har du firehjulsdrift.

Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren starter for å lade opp batteriet.

Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren også drive hjulene foran direkte i tillegg til elmotorene, altså går bilen over til å bli såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom de to elmotorene og bensinmotoren foregår automatisk.

Det er faktisk vanskelig å høre eller merke hva slags modus bilen kjører i, men de spesielt interesserte kan få denne informasjonen på den store skjermen på midtkonsollen.

Normal- og hurtiglading
Under kjøring kan en del energi gjenvinnes ved motorbremsingen. Når man har parkert kan man lade opp batteriet på to måter, normallading eller hurtiglading.

Ved hjelp av en ladekabel som følger med i bilen, kan man lade opp batteriet via et 220V jordet strømuttak. Med 10 A sikring er ladetiden ca. 5 timer.

Med en «hurtiglader» for hjemmebruk reduseres ladetiden til 3,5 timer. Den krever 16 A sikring, og koster 15.000 kroner inkludert montering.

Man kan også kjøre innom en hurtigladestasjon og lade enda raskere, her tar oppladingen ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 prosent av full kapasitet. Total rekkevidde med fulle batterier og full bensintank er 880 km.

Smarttelefonen kan benyttes som fjernkontroll for å styre lading fra avstand. Applikasjonen, som kan lastes ned gratis, viser også batterinivåstatus og gjenværende ladetid, og en rekke andre funksjoner.

Importøren regner med å levere 2000 Mitsubishis Outlander Plug-in Hybrid i løpet av 2014. I øyeblikket er det forhåndssolgt 200 biler. I tillegg regner importøren med å levere 1400 vanlige Outlander.

 

FAKTA Mitsubishi Outlander plug-in-Hybrid EV Instyle+

Motor:

4-syl. bensin, 2.0/121 hk.

Samlet praktisk effekt:

148 kW/202 hk
137 Nm foran/195 Nm bak.

Mål:

466 x 180 x 168 cm (L/B/H)

Akselavstand:

267 cm

Egenvekt m/fører:

1810 kg

Bagasjevolum:

463-1741 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

170 km/t

Snittforbruk:

0,19 l/mil

CO2-utslipp:

44 g/km

Pris fra:

kr 434.900

Pris som prøvekjørt:

kr 459.900

Lansering i Norge:

Januar 2014


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: