Åpner seg mot våren
FØRSTEINNTRYKK: Åpen ferskvare til sommersesongen? Vi har kjørt den nye Audi A3 Cabriolet som er på plass i løpet av mars. Nykommeren er tilsynelatende en modernisert blåkopi av forgjengeren som kom i 2008, men sannheten er en annen. Her finner vi nemlig langt mer enn bare kosmetikk. En ting er at bilen byr på en rekke førerstøttesystemer og andre elektroniske løsninger som tidligere bare var forbeholdt større modeller. Like viktig er det at bilen har blitt større. Akselavstanden er riktignok bare økt med 2 cm, men utvendig lengde er strukket hele 18 cm, i form av større overheng bak, og dermed har bagasjerommet vokst med 60 liter. Større bakende påvirker også det visuelle inntrykket, for med lengre overheng lider bilen i langt mindre grad av «badekarsyndromet» - et påfallende trekk ved mange cabrioleter når taket legges ned. Skarpere design Både sidelinjen og skulderlinjen er skarpere, og nykommeren har en helt egen frontspoiler og støtfanger. En mer synlig detalj er den blanke aluminiumrammen rundt frontruta og cockpiten. Interiøret følger samme idé som i A6 og A8, med en sammenhengende linje som går fra dør til dør over instrumentpanelet. En 11 mm tykk informasjonsskjerm felles opp fra midten av dashbordet. Elektronisk assistanse Et annet system som står på handlelisten, er parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera som viser et klart bilde av omgivelsene på 5,8-tommers fargeskjerm på dashbordet. Dessuten er Audi Connect tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette systemet har 65 GB harddisk, 7-tommers skjerm, «touchpad» på betjeningshjul på midtkonsollen ved førersetet og stemmestyring. Systemet gir deg mulighet for trådløst nett i bilen, med tilhørende muligheter som navigasjon med kartdata fra Google Earth og Street View, webradio og andre web-tjenester. Kjører bra De aller fleste kundene ønsker likevel å spisse kjøreegenskapene ytterligere, og velger derfor enten sportsunderstell som senker bilen 15 mm, eller S-line understell som senker den 25 mm. Entusiastene vil sette pris på at A3 Cabriolet nå kan leveres med Audi Drive select. På Ambition-nivå hører det til standardutstyret. Med dette systemet kan sjåføren påvirke gassrespons og rattutveksling – og også gir-karakteristikk på biler med S tronic – ved å velge mellom fem forskjellige modus: Efficiency, Individual, Dynamic, Auto og Comfort. Kommer med quattro Sistnevnte, som er kombinert med quattro, er ikke klar ved lanseringstidspunktet, men er på plass to måneder senere, med andre ord i mai. Cabriolet er ikke den karosseriformen som skaper de store salgsvolumer her hjemme. Importør Harald A. Møller er likevel forholdsvis optimistiske i sine forventninger ved at de tror det vil selges 60 biler i året når alle motorvarianter er på plass.
Konkurrenter: BMW 1-serie, Peugeot 308 CC. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |