[]
[] [firmabil.no] []

Up! med flere maskiner


Jon Winding-Sørensen



Da Folkevogn Opp debuterte ble vi presentert for en mengde festlige karosserivarianter. De ser vi ikke noe til, derimot dukker det ene drivverkalternativet etter det andre. Nå: Twin Up! Hybrid.

Jeg klarer ikke helt holde orden på mulighetene. For eksempel er jeg ikke sikker på om Up finnes i dieselversjon, men jeg vet at den nå kommer med eldrift. Og jeg vet at Volkswagen leverer biler med forskjellige former for gassdrift, og så har de sine Blue-ettellerannet-versjoner og forskjellige former for hybrider.

Det er en slik drivlinje, pakket inn i en Up, VW nå presenterer i Tokyo, med det greie navnet Shut – jeg mener - Twin Up!

Det er vel snart det eneste navnet på spesial-, kampanje- eller konsept-utgaver vi ikke har møtt før. La meg dra fra katalogen: Take up, High up, Move up, Black up, White up, Space up, Buggy up, Futher up, Eco up, Cross up, GT up, up Lite – og det rareste av dem alle: up Azzura Sailing Team.

Men det meste av dette går på utseende og utstyr. Dagens tekst handler derimot om drivlinje.

Hybrid
Twin, betyr selvfølgelig blandingen av eldrift og forbrenningsmotor, og det er i realiteten enhetene fra den ekstreme XL1 som er lagt inn i et up-karosseri som også er lettere modifisert slik at totalvekten holdes nede på cirka 1200 kg.

Det mekano-elektriske består av en tosylindret 800 ccm diesel som jobber sammen med en elmotor på 35 kW. Dieseltanken er på 33 liter og batteriet på 8,6 kWh.

Batteriet alene skal gi en rekkevidde på 50 kilometer, og det er selvfølgelig også med på å få det sertifiserte forbruket ned på 1,09 liter på 100 kilometer, bare marginalt mer enn den sci-fi-liknende XL1.

Samlet byr begge motorene på 74 hk og 215 Nm, hvilket selvfølgelig ikke gir superbil-prestasjoner. Men både 15,7 til 100 og 125 km/t på topp, er respektabelt nok. Mer interessant syns jeg transmisjonssystemet er.

Puls-start
Bilen bruker en syvtrinns DSG-kasse, men det må være en del ekstra clutcher her, for systemet er bygget slik at føreren har full kontroll over når bilen kjører rent elektrisk og over når dieselen skal inn.

Den engasjeres via noe de kaller puls-start som gjør at motoren kommer opp på synkronisert turtall før den helt engasjerer – slik at det blir en sømløs overgang mellom de to drivformene.

I tillegg til regenerativ bremsing, byr systemet også på noe VW kaller Lastepunkt-skift som er med på å øke effektiviteten ved blant annet å lede overflødig energi tilbake til batteriet.

Slik bilen står i Tokyo ser man den i fabrikkens «keramiske» eksteriørfarger, og den har en skjerm og et program som er fremstilt spesielt for denne bilen. Et nytt klima-/komfortsystem er også utviklet spesielt for Twin Up.

Det hele ser fullstendig produksjonsklart ut, men ikke et ord om hvorvidt den skal komme, og i så fall når, eller hvor mye høyere prisen vil bli.

Imens venter jeg fremdeles på Buggy up!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: