[]
[] [firmabil.no] []

Biologisk kjøreglede fra Mazda


Jon Winding-Sørensen



Mazda har ikke gått seg helt bort i biologien da de satte seg ned for å tegne en deltaker til årets LA Design Challenge. Her står kjøreglede fremdeles i fokus.

Som vi har vært inne på en del ganger allerede, i år er tema for designkonkurransen i Los Angeles inspirasjon fra naturen.

Det er arrangørene av bilutstillingen der som, som vanlig, har invitert bilindustriens toppdesignere til å fantasere over et gitt tema. Og med utgangspunkt i at vår kunnskap om biologi dobles hvert femte år, er det bio-imitasjoner som er plattformen designerne skal tenke ut fra.

Derfor har vi sett noen ganske fjerne innslag i denne serien (og flere kommer) – noen har sågar vært komplett uforståelige for folk med biologikunnskaper som mine. Hva i all verden er for eksempel symbiosen mellom trompettreet og mauren?

Slike viktige spørsmål kan vi se bort fra her. Fra Mazdas designkontor i Amerika kommer deres bidrag. Ikke bare ser den ut som vi kanskje kunne tenke oss en kjøreglad bil i 2025, den har også et veldig greit navn: Auto Adapt.

Denne bilen er et svar på trusselen mot bilisten, slik vi kjenner ham i dag. For det er jo åpenbart at det går mot en helt autonom trafikkavvikling, og det betyr jo også at de sjåførevnene vi setter sånn pris på å inneha, sakte blir visket vekk.

Dette er en bil der designerne har studert det biologiske fenomenet med å tilpasse seg, og spesielt hvordan insekter har tilpasset seg, opp gjennom historien.

Mazdas lille superbil er derfor blitt en maskin som endrer seg fra full-autonom til en virkelig sjåfør-kontrollert bil. Dette skal være biler som former seg direkte rundt slike sjåfører som virkelig ønsker å oppleve gleden det er når menneske og maskin går opp i en høyere enhet.

Dette, regner Mazda med, er følelser som vi står i fare for fullstendig å miste når vi nærmer oss 2025.

De av dere som husker Concept T, en bil som kombinerte en ekstrem sportsbil med en skikkelig offroader og pakket det hele inn i et lekkert coupé-karosseri, vil kanskje ikke bli overrasket over å få vite at det er Derek Jenkins som står i spissen for Auto Adapt.

Han var nemlig Volkswagens nordamerikanske designsjef da de viste Concept T for nesten ti år siden. Nå leder han altså Mazdas USA-designkontor og viser fremdeles at han er utmerket i stand til å tenke to-tre forskjellige kjøretøy inn i en pakke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: