[]
[] [firmabil.no] []

Teppefall for SLS


Jon Winding-Sørensen



Det er noe ekstra trist når en bil heter Final Edition. Da er det nesten enda mer slutt enn om det hadde vært Last Edition. Det er AMGs første sportsbil vi nå skal si farvel til.

La oss i det minste håpe det ikke blir slutt på dører festet i taket. Det har liksom vært en Mercedes-spesialitet siden 300 SL – en av verdens mest ikoniske biler.

Da ryktene begynte å gå om den kommende SLS AMG, var det dørene på den nye modellen vi hektet oss mest opp i. Den ble den udiskutable arvtakeren til 300 SL lenge før noen hadde peiling på om den gikk like godt også. Det var bare dørene som måtte løftes opp som var viktig.

Heldigvis ser det ut til at Daimler har fattet at dette er viktig. Lenge tydet mye på at C190 – kodenavnet på den neste virkelige sportsbilen derfra – en 911 rival – også skulle få denne løsningen, men de siste uklare bildene fra det holdet tyder dessverre på konvensjonell adgang.

Siste farvel
Både i Los Angeles og i Tokyo kunne publikum hilse den nye S65 AMG velkommen, samtidig som de måtte vinke farvel til SLS.

Begge steder sto nemlig SLS AMG GT Final Edition, enten som coupé eller roadster, med den forholdsvis ordinære 583-hesters 6,2-liters veåtteren, (ordinær når vi sammenlikner med de 622 du fikk i Black Series utgaven) og med litt utvendig karbon-dekor for å skille den fra de som kom før. Pluss, selvfølgelig, enda en ny design på felgene.

Jeg sa at dette var farvel til AMGs første sportsbil. Dette er nemlig den første bilen som er helt utviklet hos AMG, og ikke en Mercedes som er overtatt av AMG og så utviklet videre derfra.

Jeg sa heller ikke at ikke AMG har fått hjelp hos Mercedes i SLS-arbeidet, men la oss også huske denne bilen som en ektefødt sønn av AMG.

Jeg har fremdeles hyggelige minner fra min tur hjem med en av de første SLS’ene. Det var en mektig bil uten andre unoter enn at den var en magnet for oppmerksomhet.

LES MER: Endelig hjemme

Det er den nok fremdeles, skulle jeg tro.

Rett meg hvis jeg tar feil, men etter debuten i Frankfurt i 2009 og deretter debuten som roadster, er bilen kommet i GT versjon, Black Series versjon, Electric Drive versjon og GT3 Racing versjon (som vel vant alle betydningsfulle løp den stilte i, i år). Om vi kan kalle Official F1 Safety Car som en versjon også, vet jeg ikke.

Men dette er altså historikken før Final Edition. Og i denne versjonen skal den bygges i 350 eksemplarer. Egentlig ganske mange – faktisk flere enn det som ble solgt i hele Europa i første halvår. Kanskje kan den med denne tempoutviklingen bygge bro helt til C190 er klar i 2016.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: