[]
[] [firmabil.no] []

Praktisk og velkjørende


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Når Honda lanserer sin Civic Tourer kan de skryte av et bagasjerom få kan matche. Men hva med resten av bilen? Vi dro til Roma for å sjekke.

Av og til får man følelsen av at japanske produsenter marsjerer i takt. I sommer lansert Toyota sin første stasjonsvogn basert på Auris, og nå følger Honda med sin nye Civic stasjonsvogn.

Stasjonsvogner er primært et europeisk fenomen, og Civic Tourer er designet og utviklet i Europa og skal produseres eksklusivt ved Hondas anlegg i Swindon, Storbritannia.

Større enn størst
Sammenlignet med femdørs kombi er stasjonsvognen 235 mm lenger. Og når kombien kan skryte av klassens største bagasjerom (477 liter), kan ikke Tourer være dårligere. Med en kapasitet på 624 liter (under dekslet) er den på høyde med de romsligste i klassen over.

Nå får riktig nok bagasjerommet hjelp av en høy og progressiv skulderlinje og av at vinduene har begrenset høyde.

En del av bagasjerommet – faktisk så mye som 117 liter – ligger skjult under gulvet, dette for at du skal oppnå helt flatt gulv når baksetene legges ned. Da øker kapasiteten til hele 1668 liter (VDA til taket).

Bakerst i gulvet er det et eget rom for oppbevaring av dekslet når du skal laste i høyden.

Magiske seter
Baksetene er såkalte «magic seats» som selvsagt kan legges ned for å danne et langt, flatt gulv, men du kan også løfte sitteputene opp langs ryggen slik at du får et praktisk bagasjerom fra gulv til tak når du skal frakte den nye yuccapalmen hjem fra hagesenteret.

Dette er en Honda-spesialitet som skyldes at bensintanken sitter under forsetene i stedet for under baksetene som i de fleste andre biler. Her ligger også noe av forklaringen på det dype bagasjerommet, samt det faktum at Civic ikke er tiltenkt firehjulsdrift.

Aktive dempere
Civic Tourer har på de høyere utstyrsnivåene adaptive dempere bak. Disse kan stilles i tre modi, Comfort, Normal og Dynamic.

Endringene mellom de tre nivåene er ikke enorme, men man kjenner godt forskjell mellom ytterpunktene når man ønsker maksimal komfort eller mest mulig sportslighet.

Også på sikkerhetsfronten har Civic Tourer mye å by på. Velger du et høyt utstyrsnivå får du blant annet ryggekamera som registrerer kryssende trafikk, «city break», trafikkskilt-gjenkjenning, kollisjonsvarsel, filskiftvarsling, blindsonevarsling og automatiske fjernlys.

Mens kombikupeen kan leveres med tre forskjellige motorer, har du to alternativer i Civic Tourer. Den rimelige 1,4-literen finnes ikke her.

Beste diesel?
De fleste vil velge den moderne 1,6 i-DTEC dieselmotoren med 120 hk som ble lansert tidligere i år. Den er støysvak, har et solid dreiemoment allerede fra rundt 1500 omdreininger, og den er meget nøysom med hensyn til forbruk.

Honda var sent ute med kompakt dieselmotor, men da de først kom, så lanserte de en av de letteste og mest effektive motorene i sitt slag. Kanskje den aller beste for øyeblikket.

Alternativet er bensinmotoren 1,8 i-VTEC med 142 hestekrefter. Grunnen til at en del kunder velger denne, er at den kan kombineres med automatgirkasse – det kan ikke dieselmotoren.

Honda har nylig vist nye turbo bensinmotorer, men disse forventes ikke lansert før om et års tid.

Gunstige priser
Pristillegget for automatgir er 15.000 kroner, det er det mange som er villig til å bla opp. Og mens vi er inne på priser – en Civic stasjonsvogn koster bare 6000 kroner mer enn en femdørs kombi – et usedvanlig lavt påslag sammenlignet med konkurrentene.

Under prøvekjøringen i Roma kjørte vi kun en bil med dieselmotor og manuelt gir. Man opplever kvalitetsfølelsen fra man smeller igjen dørene, her er det tysk premium-klang.

Godfølelsen fortsetter når man setter seg i førersetet og trekker til seg rattet for å finne den optimale stillingen – her er det uttrekk i lange baner så man slipper å inngå kompromisser med hensyn til sittestilling / rattgrep.

Kjøreglad
Bilen er meget godt støydempet og bærer preg av å være godt sammenskrudd. Giroverføringen er kontant og styrefølelsen direkte – totalt sett inviterer Civic Tourer til en sportslig kjørestil uten at det går på bekostning av komfort og praktiske egenskaper.

Er du glad i å kjøre bil og er i markedet for en kompakt stasjonsvogn, er Civic Tourer en bil du skal vurdere før du kjøper en konkurrent.

Prisene starter på 253.000 kroner og strekker seg opp til 360.000 for en topp utstyr bil med bensinmotor og automatgir. Personlig ville jeg påtatt meg å skifte gir selv og heller valgt en bil med dieselmotor.

FAKTA Honda Civic Tourer Lifestyle ADAS I

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1597 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/4000 o/min.
300 Nm v/2000 o/min.

Mål:

454 x 177 x 148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

259,5 cm

Egenvekt u/fører:

1337 kg

Bagasjevolum:

624-1668 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,1 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris:

kr 297.000

           

Konkurrenter: Ford Focus, Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia Cee’d m.fl. – alle i stasjonsvogn-utgave. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: