[]
[] [firmabil.no] []

Mer plass enn du tror


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: Nissan har foretatt en total overhaling av Note. Det er utrolig hvor mye en så liten bil kan romme av plass.

Jeg må medgi at forgjengeren aldri har appellert til meg, og det er tydeligvis ikke bare meg som syns den hadde et kjedelig utseende. Registreringstallene fra OFV taler sitt klare språk – 72 nye Note registrert i hele 2012, ned fra 146 året før, er mildt sagt labert.

Nå håper Nissan å få mer fart i salget, og de har gode grunner til optimisme. Nye Note som er på plass i Norge i disse dager har fått et moderne utseende, et omfattende utstyrsnivå og moderne motorer som sørger for beskjedne CO2-utslipp.

Blikkfang
Eksemplaret vi prøvekjørte var lakkert i hvit perlemorlakk med friske, røde detaljer i front og hekk samt på dørhåndtak og speilhus. Og det var ikke bare eksteriøret som var tiltalende.

Også innendørs er det lite å utsette på nye Note. Den har lettleste instrumenter og det meste av innstillinger foretas enten via multifunksjonsrattet eller via betjeningsorganer på midtkonsollen.

En detalj drar ned inntrykket når vi setter oss bak rattet. Rattet kan bare justeres i høyden, ikke trekkes ut. For en som liker å sitte med godt bøyde armer, byr det på utfordringer.

Det blir til at man skyver setet litt ekstra frem og dermed havner nærmere pedalene enn man ideelt sett ønsker. Til gjengjeld blir det gedigen plass i baksetet

Full pakke
Vår bil var utstyrsnivå Tekna som innebærer «full pakke». Her får man navigasjon, lydanlegg og en rekke detaljer på sikkerhetsfronten som tidligere har vært forbeholdt større og dyrere biler.

Videre har bilen nøkkelfri adkomst og startknapp, samt delskinn interiør, og flere smarte oppbevaringsrom.

Du kobler enkelt en smartphone til bilen for å ringe eller spille av musikk, du får et varsel dersom noen kjører inn i blindsonen din eller du skifter fil uten først å gi tegn.

Du har også et smart ryggekamera som sørger for å holde seg rent, og som ser bevegelse også sidelengs når du rygger ut av trange omgivelser.

Moderne motorer
Note leveres foreløpig med to alternative motorer, en 1,2-liters bensinmotor med 80 hestekrefter samt en 1,5-liters diesel med 90 hk. Neste år kommer en kraftigere 1,2-liter med 98 hk.

Vi kjørte dieselmotoren, og den fungerer greit i den kompakte og lette bilen.

At den trenger 12 sekunder på å komme opp i hundre, er sikkert akseptabelt for Notes målgruppe. De er sikkert også mer opptatt av at de sitter relativt høyt i bilen enn at styringen er litt ufølsom. Den høye sittestillingen gjør underverker for innvendig plass og komfort.

Nissan Note er mye bil for pengene, du får god plass i en bil med startpris på 172.300 kroner. Velger du toppmodellen Tekna som vi har prøvekjørt, får du en meget innholdsrik utstyrspakke for cirka 50.000 kroner ekstra.

Fakta Nissan Note 1.5 dCi 90 hk Tekna

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1461 ccm.

Effekt:

69 kW (90 hk) v/4000 o/min.
200 Nm v/1750 o/min.

LxBxH:

410 x 170 x 153 cm.

Akselavstand:

260,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1111 kg.

Bagasjerom:

295-1902 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek.

Toppfart:

179 km/t.

Snittforbruk:

0,36 l/mil.

CO2:

92 g/km.

Pris fra:

kr 172.300

Pris som prøvekjørt:

kr. 222.300.

Konkurrenter: Hyundai ix20, Kia Venga, Toyota Verso-S, m.fl.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: